Wat heb ik? Bult op mijn amandel.

Vorige week vrijdag ontdek ik deze bult. Naast mijn huig op de amandel. Bult wordt naar mijn idee niet groter, wel zit er dieper nog zo'n bultje. Bult vind ik erg groot .. je ziet meer van de bult als ik m'n strot dichtknijp.

Morgenochtend afspraak bij de dokter. Maar ik wordt razend gek .. ik maak me zo vreselijk druk. Misschien verlaagde weerstand? Of kleine infectie. . Dacht mijn vriend. Soort uitslag wat vanzelf weggaat?

Eet amper fruit en slaap soms laat misschien verlaagde weerstand of toch een tumor? Wie kan me wat vertellen.
Mijn vriend, moeder en zusje zeggen dat het niks ergs is maarja ..

Bult zit links naast het lel. Flink groot als ik keel samenknijo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (2)

Het zijn vergrote keelamandelen volgens mij!
Ga naar je huisarts!!!

Zie plaatje

Wat voor klachten kunnen de amandelen geven?
Wanneer u op volwassen leeftijd nog een neusamandel heeft, dan kunnen er klachten optreden, zoals een verstopte neus, door de neus praten, herhaalde perioden met verkoudheden, open mondademhaling en snurken. Bij een acute ontsteking van de amandelen bestaan de klachten in het algemeen uit een korte periode van keelpijn met slikklachten, koorts en algehele malaise. Na de derde dag daalt de temperatuur meestal, waarbij ook de andere klachten langzaam verdwijnen. Dergelijke perioden kunnen zich meermalen per jaar voordoen.

De amandelen kunnen ook chronisch in meer of minder ontstoken toestand verkeren. In het laatste geval kunnen klachten optreden van moeheid, lusteloosheid, snurken, matige eetlust en slechte adem (foetor ex ore).

Als amandelen ontstoken raken, zwellen ze op. Hierbij kunnen ook lymfklieren in de hals zwellen en pijnlijk zijn. Bij uitzondering breidt de ontsteking van de keelamandel zich uit tot in het omliggende weefsel waarin zich dan etter ophoopt (peritonsillair abces). Hierbij kan nauwelijks geslikt worden, is er veel slijmvorming, kan de mond moeilijk geopend worden, zijn de lymfklieren in de hals gezwollen en is er vaak hoge koorts.

Wanneer is het gewenst om de keelamandelen te verwijderen?
De beslissing om de amandelen te verwijderen is afhankelijk van de ernst van de klachten. Ook de frequentie van de klachten – hoe vaak treden ze op – speelt hierbij een rol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergrote keelamandelen inderdaad. Gaat meestal vanzelf over na 2-3 weken. Als het vaker terugkomt is het raadzaam om naar de dokter te gaan, het kan zijn dat je amandelen er dan beter uit kunnen.

Als je hierdoor last hebt met slikken zou je kunnen proberen om dingen als soep, vla en pap te eten.