Hoe kan ik een schaafwond (onder kleding) het beste bedekken?

Ik ben onderuit gegaan tijdens het skaten en nu is er een schaafwond van ong 5 cm op mijn schouder gekomen (er is geen vuil ingekomen, zat onder een shirt) Er komt wondvocht uit, wat goed is. Probleem is dat ik zo 1,5 uur met de trein moet en niet met zo'n open wond wil zitten. Kan ik dit het beste afdekken met een gaasje o.i.d. of is er iets anders waarmee ik het goed kan afdekken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (4)

Een gaasje kan prima, om er voor te zorgen dat het gaasje niet aan de wond vast gaat plakken kan je een betadinegaasje gebruiken. Die zijn vetter waardoor je de wond niet weer opentrekt wanneer je het eraf haalt. Hier kan je gewoon een ander gaasje of pleister over heen doen zodat niet al je kleding geel wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het best leg je er een Melolin compres op,deze blijft niet in de wond plakken(wat een gewone compres wel doet):De melolin kompressen hebben aan een zijde een zeer dunne geperforeerde polyester film.
Deze glimmende filmzijde van het kompres dient direct op de wond geplaatst te worden.
De gladde film is voorzien van microperforaties waardoor exsudaat in het wondkussen word geabsorbeerd, zonder dat het kompress aan de wond verkleeft.
Eventueel kan je ook een wondhelende zalf aanbrengen.
Beide verkrijgbaar in de apotheek.
fremar
10 jaar geleden
Een schaafwond, of eigenlijk elke kleine wond, geneest het beste "aan de lucht". Dit betekent "onbedekt", dus niet met een gaasje, pleister of wat dan ook afdekken.

Wat je nu kunt doen is een lichte [letterlijk], huidkleurige, pleister er op plakken vóór je treinreis en daarna, buiten, deze weer verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Maria!
Een gewoon steriel gaasje is niet handig, want dat absorbeert wondvocht. Dat droogt op en dan zit het gaasje vast aan de wond en trek je het weer open als je het gaasje eraf haalt. Je moet dus een niet-verklevend verband gebruiken.

De opties behalve het eerder genoemde Melolin:
metalline gaas (hierbij zit een soort folielaag aan de kant van de wond), aan zijkanten vastplakken met leukoplast
Vaseline gaas (het gaasje is doordrenkt met vaseline waardoor het niet vastplakt aan de wond) hier overheen een gewoon gaasje en dat vastplakken met leukoplast
hydrocolloïd verband ("second skin")

Mocht je toch iets gebruikt hebben dat vast is gaan zitten aan de wond, week het dan los met zout water of babyolie.