Moet ik doorgaan met rugoefeningen of doktersadvies negeren?

Ik heb vaak last van mijn onderrug na lang staan of na lange inspanningen, bijvoorbeeld sporten. De dokter heeft me rugoefeningen gegeven, vermoedelijk om de rugspieren te versterken. Na de eerste keer rustig proberen kreeg ik een paar minuten later last van mijn rug, hoger dan waar de klacht zit.

Ik heb er nu een paar dagen last van op een specifieke plek. Niet waar de klachten eerst waren. Is dit resultaat van de ongewone beweging van de rug oefening en wat moet ik doen?

Wachten tot het weg gaat, of rustig doorgaan met oefeningen? Of helemaal niet meer doen? Het is heel irritant en veel aanwezig. Ik weet niet hoe ik moet omgaan met deze nieuwe klacht na een oefening van de dokter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
is het van de huisarts of fysiotherapeut? laat je anders doorverwijzen
Z512099
10 jaar geleden
In samenspraak met je dokter naar een rugschool gaan, daar staan speciale rug-oefening-toestellen, je spieren worden sterker en je zult nooit meer rugpijn hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is van de huisarts zelf, Ritsuka
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogal afhankelijk van de oefeningen.
Er zijn oefeningen die bijna altijd mogen, alleen niet als er echt iets fout zit.
Van andere is het heel belangrijk dat ze goed gedaan worden. Even bellen met de assistent mag best bij dit soort vragen.
Ivana
10 jaar geleden
De fysiotherapeut weet meer van spieren dan een huisarts. Je mag daar heen zonder verwijsbrief. Toen ik regelmatig niet kon lopen van de spit heeft de fysiotherapeut me buikspieroefeningen voorgeschreven.
Als je je buikspieren versterkt, wordt je rug minder belast.
Ik heb nooit meer last van mijn rug gehad, omdat de krachten nu verdeeld zijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
Fysio lijkt mij het beste ja

Antwoorden (1)

Het lijkt me verstandig vandaag de oefeningen niet te doen en contact op te nemen met je huisarts.
Bij oefeningen die nieuw zijn kan je natuurlijk spierpijn krijgen, maar ik begrijp uit je tekst dat het een andere soort pijn is.
Overleg daarom met je huisarts; misschien doe je de oefeningen niet op de juiste manier of heb je andere nodig. Wat je dan meteen kunt bespreken is, of je fysiotherapie nodig hebt.