is pijn in mijn nek bij diep inademen reden voor zorg?

Ik heb 2 dagen geleden bij een vechtsport flinke klappen op de zijkant van mijn buik gehad. Ik doe dit al langer en mijn lichaam is gewend aan klappen en er zit ook veel spier op deze plek. Deze keer doet de plek echter pijn bij het strekken en als ik eraan zit. Bij diep inademen krijg ik een flinke pijnsteek aan dr rechterkant van mijn nek, net boven het sleutelbeen en soms aan de bovenkant van mijn rechterschouderblad. Iemand enig idee wat het is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Ga even langs de huisarts
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk een gescheurde spier of vlies, maar ik zou ook even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet mee wachten, juist als je lichaam gewend is aan "klappen", moet je hiermee even naar de huisarts.

Het beste antwoord

Ik zou u adviseren hiermee toch even een arts te bezoeken.

Hoogst waarschijnlijk gaat het om een aantal pijnlijke spieren. Flinke klappen in de flank kunnen de spieren in de gehele borstholte bezeren. Vlak boven het sleutelbeen zit een spier, die bij diepe inademing aangespannen wordt. Als deze nog herstellende is dan zal die bij zo'n diepe inademing dus pijnklachten geven. Dit soort blessures gaat vanzelf weer over, meestal met een paar dagen tijd. Warmte brengt de spieren vaak sneller tot rust, eventueel pijnstilling.

Er is echter een kleine kans, dat er bij die klappen in de flank een klaplong is ontstaan. Het klassieke beeld, dat veel mensen hebben van een klaplong (veel pijn, hevige benauwdheid) ontbreekt vaak.
Bij een klaplong komt er lucht vrij tussen de long en de longvliezen. In zeer ernstige gevallen kan de long hierdoor zijn werk niet meer doen waardoor het klassieke beeld ontstaat. In de meeste gevallen gaat het echter om een kleine hoeveelheid lucht. Dit lucht borrelt naar boven in de ruimte tussen de longen en longvliezen en veroorzaakt daar irritatie. Dat geeft pijnklachten, met name bij diepe inademing, gelokaliseerd boven het sleutelbeen, dit kan ook doorlopen tot in de hals.
Een klaplong (of pneumothorax) kan veroorzaakt worden door een klein scheurtje in een van de longvliezen. Door klappen kan zo'n scheurtje ontstaan. Het kan echter ook gebeuren dat door de klappen in de flank een rib breekt en vervolgens een scheurtje in een longvlies maakt. Als er een rib breekt dan geeft dat vooral klachten van pijn; bij strekken en aanraking neemt de pijn dan toe. De ribben (zeker de zwevende ribben) zitten een stuk lager in het lichaam dan de meeste mensen denken.

Op zich verwacht ik dat het een spierprobleem zal zijn, maar uit bovenstaande verhaaltje zult u (hopelijk) begrijpen dat ik een pneumothorax niet uit kan sluiten. Een kleine pneumothorax behoeft niet altijd medische behandeling, maar die beslissing laat ik over aan de collega die u onderzocht heeft; vandaar mijn aanvankelijke advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben gister geopereerd voor een klaplong, ik had en heb nog steeds adembenemende nekpijn net boven mijn linker schouderblad (linker klaplong) en pijn bij het diep inademen. Het deed niet genoeg pijn im naar de dokter te gaan. Uuteindelijk toch gegaan, bleek het een klapling te zijn. Ik herken de symptomen en zou toch even langs de huisarts gaan.