hoe kan ik mijn conditie verbeteren naast het vele sporten wat ik al doe?

Ik sport al veel, zo'n 3 keer in de week volleyballen en minimaal 1 keer in de week hardlopen. Vandaag liep ik terug uit de kantine naar kantoor. Dit is ongeveer 500 meter lopen buiten. Ik kwam binnen en een collega zei: Wat hijg jij... En ik dacht hee jaa.., ik hijg ervan..! Ik constateerde dat mijn conditie dus niet al te best is. En dit terwijl ik dus best veel sport. Tijd om nog meer te sporten heb ik bijna niet. Ik heb nu wel een voornemen om nog 1 keer per week te gaan zwemmen. Daarnaast ben ik nog jong (20 jaar), dus van een stukje snel lopen zou je niet moeten gaan hijgen (vind ik).

Dit lijdt tot mijn vraag: hoe kan ik mijn conditie nog meer beinvloeden?
Door bijv. slaap, eetgewoontes/eten, extra vitamines (pillen), veel buiten zijn? Ik zit bijvoorbeeld door werk heel veel binnen.

Is volleybal een sport waar je weinig conditie op bouwt? Ik zou volleybal niet graag willen opgeven, maar ik wil wel meer conditie op bouwen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je aan volleyballen doet, hoe lang train je of speel je dan per keer? Je geeft ook aan dat je 1x per week aan hardlopen doet, hoe lang en hoe intensief loop je dan? Ik heb antwoorden hierop nodig voor ik je vraag kan beantwoorden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder wil ik ook graag weten of je voldoende eet, drinkt en rust, hoe lang slaap je dagelijks?
Ritsuka
10 jaar geleden
let wel op dat je niet jezelf overbelast door te veel te gaan sporten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ginger,
Volleybal is 2 keer in de week 1,5 uur trainen. 1 x een wedstrijd van gemiddeld zo'n 2 uur.
Hardlopen is 5 of 4 km. Daar doe ik tussen 30 en de 40 minuten over. Ik loop dus niet heel hard en dat lukt me ook niet. Het tempo wat ik nu doe, voel ik me goed bij. Ik wil dus niet harder lopen.4 Qua slapen gaat het goed. Meestal haal ik wel de 7 uren per nacht.
Qua eten kan het altijd beter vind ik, maar ik eet wel elke dag 2 stuks fruit (verslaafd hihi!) en groente. Wel zou ik bijvoorbeeld meer groente kunnen eten. Maar ben wel benieuwd welke groenten dan echt goed zijn voor het opbouwen van de conditie. @Ritsuka: ik over belast mezelf niet, heb ik het idee.

Het beste antwoord

Tijdens het werk kun je momenten in bouwen waarbij je aan je conditie werkt. Neem de trap ipv de lift. Loop in een hoger tempo. Maak een wandeling tijdens de pauze.

Dat je gaat zwemmen is een goede stap. Met hardlopen bouw je ook conditie op, maar probeer je grenzen te verleggen. Zorg dat je steeds sneller of verder gaat lopen zonder te hijgen. Meer sporten of volleybal te laten vallen zou ik niet doen.

En vraag advies aan je volleybal collega's die ook 3 keer per week of vaker spelen. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb aan alle antwoorden iets gehad, dit antwoord was voor mij het meest compleet.

Andere antwoorden (5)

Hometrainer of een echte fiets aanschaffen, en veel cardio doen.
daarnaast veel zwemmen en dan komt het vast goed :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel lopen, in je pauze bv. Of in de avond nog een blokje om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben gisteravond gelijk een blokje om gaan lopen, dat voelde heel erg goed. Dankjewel voor de tip!
Hoi. Ik zit op wedstrijdzwemmen. Het is vaak trainen. Ik train 7x per week in het zwembad en 2x landtraining. Ik heb een veel betere conditie gekregen. Het nadeel is wel dat je 's ochtends voor school zwemt dus om 06;600 tot 07;00

Maybe iets voor jou?
x

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het ook zijn dat je een verkeerde conclusie trekt uit dat hijgen?

Je sport genoeg en je eet goed. Ik neem aan dat je niet rookt en niet te veel alcohol gebruikt.
En dat je geen overgewicht hebt?

Er kunnen dus ook andere oorzaken zijn.
Heb je familie met astma? Komt kortademigheid vaker voor bij jouw gezin of familie?
Zijn er mensen met hartproblemen?

M.a.w.
Hartfalen kan de oorzaak van kortademigheid zijn. Daar hoef je op jouw leeftijd nog niet veel last van te hebben, maar het zou de moeite waard kunnen zijn om dat te onderzoeken.

Ook stress kan een oorzaak zijn.
Uit de kantine naar kantoor...........heb je een hekel aan je werk?

Misschien is het een idee om eens een conditietest te doen.
http://www.conditietesten.nl/homepage.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi momopoyol,
Bedankt voor je antwoord.
Het zou best zo kunnen zijn dat ik de verkeerde conclusie trek.
Alleen de andere oorzaken die je noemt, daar heb ik allemaal geen last van.
Alleen: Ik ben wel een best 'zware' ademer. Je hoort het duidelijk dat ik adem, zeg maar. Maar of dit in verband staat met het hijgen na een kort stukje snel wandelen...? Het zou best zo kunnen zijn hoor. Ik ben alleen van mening dat ik niet hoef te hijgen na zo'n kort stukje snel wandelen. Een conditie test is een goede tip, zo kan ik meten hoever ik ben. En over bijv. een maandje testen of ik vooruit ga. Thanx!
Hallo conditie kun je meten ,door je hartslagen te tellen na inspanning.
Als je een goede conditie hebt zal je hartslag na in spanning binnen 4 minuten weer ongeveer je normale waarde bij rust aan moeten geven .
Bij mijzelf was dat ongeveer 40 slagen per minuut ( WIELRENNER) maar 50 of 60 is ook goed ,als je maar snel hersteld.Dit kun je ook trainen door interval .
Bijvoorbeeld 15 seconden op je snelst lopen , dan weer 15 sec rustig in trainings tempo
naar gelang je conditie doe je dit steeds vaker achter elkaar.
Mvrgr;Goldpixel