Dat zou een ingeklapte long kunnen zijn, een kleine klaplong die vanzelf herstelt. Maar het kan ook door de paniek komen, en is dan feitelijk hyperventilatie.
Amadea
10 jaar geleden
Vervolg op mijn reactie (want nu een antwoord). Ik heb het gevonden. Het kan inderdaad gebeuren dat door een 'schok' van de zonnevlecht (solar plexus) het middenrif even verkrampt, waardoor je geen adem kunt halen.

In de bron lees je onder Clinical Significance:
The celiac plexus is often popularly referred to as the solar plexus, generally in the context of a blow to the stomach. In many of these cases, it is not the celiac plexus itself being referred to, but rather the region where it is located. A blow to the stomach can upset this region. This can cause the diaphragm to spasm, resulting in difficulty in breathing—a sensation commonly known as "getting the wind knocked out of you".

Vertaald:
De plexus coeliacus wordt in de volksmond dikwijls aangeduid als de plexus solaris (in het Nederlands trouwens ook wel als zonnevlecht - toegevoegd door Caat), meestal als het gaat om een stomp in de maag/buik. In de meeste gevallen gaat het niet om de plexus coeliacus zelf, maar om het gebied waarin die zich bevindt. Een stomp in de maag kan dit gebied verstoren. Hierdoor kan het middenrif verkrampen, waardoor er problemen met de ademhaling ontstaan - een gevoel dat algemeen bekend staat als 'getting the wind knocked out of you' (dat de adem uit je lijf wordt geslagen - Caat).

Het staat hier niet bij, maar volgens mij kan het ook gebeuren als je op je rug valt, en de klap doordreunt tot in de plexus coeliacus.