HOE werkt zeep tegen kramp in je kuit?

mijn moeder had vroeger bijna elke nacht kramp in haar kuit. zij kreeg van iemand de tip om met een zeepje bij haar voeten te slapen. daarna heeft zij nooit meer kramp gehad. (!!)
zelf heb ik in de zomer altijd kramp in mijn kuit, 's nachts. omdat ik in de zomer met de fiets ga werken (1 uur heen, 1 uur terug)
zodra ik 2 nachten uit bed gesprongen ben van de pijn, leg ik ook een zeepje in mijn bed. en daarna geen last van kramp meer.
een collega klaagde over regelmatig kramp in haar kuit. ik gaf haar deze raad (zeepje) en zij vertelde een aantal dagen later dat het inderdaad geholpen had.

blijkbaar werkt het dus ECHT.
maar HOE werkt dat dan? waarom kan een zeepje in je bed, kramp in je kuit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee, maar ik zal het zeker zelf proberen bij kramp na het zwemmen...
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zou eerder kijken of je wel genoeg magnesium binnenkrijgt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je magnesiumtekort hebt werkt het eten van magnesiumrijke voeding of pillen. Maar ook meer water drinken werkt vaak uitstekend.
Zeepje bij de voeten èn onder de matras heb ik ook getest (overigens volgens de verhalen moet het wel sunlightzeep zijn....) en dat had geen enkel effect. Moet er wel bijzeggen, dat ik het op voorhand al flauwekul vond.

Antwoorden (2)

Een stuk zeep onder het matras leggen (dat is de oorspronkelijke vorm van dit verhaal) werkt door het placebo-effect. Je bent ervan overtuigd dat het werkt, en daardoor zal het lichaam er onbewust zelf voor zorgen dat het inderdaad werkt.

Dit blijkt (voor hen die het willen testen) als je bijvoorbeeld iemand anders het stuk zeep laat vervangen door iets anders - mits je natuurlijk zelf niet weet of er een stuk zeep of (bijvoorbeeld) een oud mobieltje onder je matras ligt. Zolang je ervan overtuigd bent dat het stuk zeep er ligt EN dat dat helpt, zal de kramp ook wegblijven als er geen zeep maar een mobieltje onder het matras ligt. Of een aardappel.

De werkelijke oorzaak van kuitkrampen is meestal een tekort aan magnesium. Het eten van magnesiumrijke voeding helpt dan.

Toegevoegd na 58 seconden:

Als je wilt kan ik een aantal voorbeelden geven van de ongelooflijke kracht van het placebo-effect - en trouwens ook van het nocebo-effect (dat is het omgekeerde).

Cryofiel
10 jaar geleden
Het is een huismiddeltje.

Lang geleden is er een programma op tv geweest (Rondom Tien) dat huismiddeltjes als thema had. Daarin kwamen onder meer allerlei middelen aan bod tegen kramp in de benen of spiertrekkingen (vijl, zeep, kurken en roestige spijkers). Na die uitzending is een boekje verschenen en daarin gaf een professor toelichting op de 'werking'. Bij dit thema schreef hij:

"Kon de heer Glerum voor de vijl geen verklaring vinden, voor de voorwerpen tussen de lakens gaan zijn gedachten uit naar een mogelijkheid, waarvan hij niet kan zeggen dat het de echte verklaring is.

"Krampen ontstaan vaak doordat je te weinig beweging in de benen hebt, doordat de benen als het ware wat verstijfd zijn. Wij draaien ons in een normale slaap zo'n twintig, dertig, soms veertig keer per nacht om. Dat realiseren we ons niet, maar dat is wel zo. Als je bij die bewegingen 's nachts de benen weinig meebeweegt, dan zou dat krampverschijnselen kunnen veroorzaken.

Als je in je slaap nou af en toe gestoord wordt door iets wat tegen je been aan ligt, iets tussen je lakens, dan ga je de benen misschien wat meer verleggen en dan heb je waarschijnlijk wat minder kans op kramp."

Professor Glerum is (of was) farmacoloog aan de Rijksuniversiteit in Utrecht.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's ook een goede verklaring! Deze verklaring werkt natuurlijk alleen als je het stuk zeep echt in je bed legt. Als je het stuk zeep onder je matras legt, zoals ook vaak wordt aanbevolen, kan het niet deze verklaring zijn, maar moet er iets anders aan de hand zijn. Maar dat vaker bewegen zal natuurlijk wel helpen. Ook hier maakt het dan geen fluit uit of je een stuk zeep, een mobieltje, een aardappel of iets anders in je bed legt.
Computoon
10 jaar geleden
Je schrijft:
"Ook hier maakt het dan geen fluit uit of je een stuk zeep, een mobieltje, een aardappel of iets anders in je bed legt." Op zich niet maar het mobieltje lijkt me er iets te kostbaar voor en de aardappel moet je tijdig vervangen;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de antwoorden die ik tot nu toe gekregen heb, verbazen me. men zegt dat het verbeelding is (placebo effect) of een gebrek aan magnesium, of te weinig bewegen. waarom krijg ik dan alleen kramp na fietsen en helpt het stukje zeep dan TOCH?
aan te weinig magnesium kan het niet liggen: ik eet niet zo heel verschillend tussen winter en zomer. en heel afwisselend in alle seizoenen.
bewegen doe ik in de zomer net zoveel als in de winter. dat ik kramp KRIJG na lange tijd niet gefietst te hebben, snap ik wel.
maar dat ik elke nacht kramp krijg, als ik de zeep NIET gebruik, en GEEN kramp krijg, als ik de zeep WEL bij mijn kuiten in de buurt leg, dat kan toch geen placebo effect zijn? ik ben een heel nuchter iemand die niet met haar hoofd in de wolken loopt. en de zeep werkt bij iedereen die het gebruikt.
dan moet er toch iets MEER mee spelen dan alleen maar placebo effect?
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat je beschrijft is precies datgene wat er gebeurt wanneer je een tekort hebt aan magnesium: (bijna) elke nacht kramp. Natuurlijk kunnen er ook andere oorzaken zijn, maar een tekort aan magnesium is de meest voorkomende. Dat je elke nacht kramp krijgt, is wat dat betreft dus niets bijzonders, het is een relatief vaak voorkomende kwaal. Over het placebo-effect heb je kennelijk een verkeerd idee, als ik jouw verhaal zo lees. Alsof het alleen zou werken bij goedgelovige typjes. Maar dat is niet zo. Het placebo-effect werkt bij iedereen. Ook bij de meest kritische down-to-earth persoon. Dat het bij jou ook werkt is dus niets bijzonders. Sterker nog: het is gewoon te verwachten. Het placebo-effect werkt zelfs wanneer je wéét dat het om een placebo-effect gaat. Er is een test gedaan waarbij een arts een placebo voorschreef aan mensen die met een onschuldige kwaal bij hem kwamen. De arts vertelde er dan duidelijk bij: "Mevrouw, ik schrijf u een placebo voor. Dat is een middel dat geen enkele werking heeft. Puur het feit dat u als een soort ritueel drie keer per dag dit pilletje neemt en daarbij aan uw klachten denkt, zorgt ervoor dat u denkt dat het helpt. En als u maar denkt dat het helpt, dan helpt het ook echt. Maar in werkelijkheid is het een onwerkzaam middel." Daarna controleerde de arts of de patiënt echt had begrepen dat de arts een loze pil had voorgeschreven. En zie: het placebo werkte prima! Dus als jij zegt dat je met jouw placebo-zeep geen kramp krijgt, en zonder die zeep wel, dan is dat precies wat ik verwacht als de zeep helemaal niets doet.