Waarom ben ik duizelig als ik wakker word?

's Morgens als ik opsta uit mijn bed en ik zet een paar stappen dan wordt mijn zicht ineens wazig en ben ik draaierig. Uit ervaring weet ik dat ik dan niet verder mag stappen maar heel vlug naar mijn bed gaan om steun te vinden. Want anders val ik. Nu deze morgen had ik net hetzelfde maar ik was al naar de badkamer gestapt en plots had ik hetzelfde gevoel ik bleef even stilstaan (ik dacht dat het zou werken) maar ineens lag ik op de grond. Ik wist niet wat er was gebeurd maar ik had overal pijn en toen besefte ik dat ik gevallen was. Hoe kom dit was is de oorzaak? Dit gaat wel over mijn nicht van 13 jaar ik kopieër letterlijk wat ze me gestuurd heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat mijn nicht niet duizeligheid bedoelt want ze zegt dat de kamer niet ronddraait. Ze krijgt het dan wel ineens warm aan haar oren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nee wacht, ze ik toch duizelig en ziet alles wazig...

Toegevoegd na 23 minuten:
ze zegt dat ze soms vergeet te ontbijten maar 's avonds eet ze altijd 2 kommen cornflakes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Cryofiel
10 jaar geleden
Klinkt als een cardiovasculaire reflex die nog niet helemaal wakker is. Heb ik ook wel eens gehad. Nu niet meer bij het opstaan (vroeger wel), nu alleen nog als ik te lang ineengedoken heb gezeten, bijvoorbeeld bij het werken in de tuin, en dan ineens overeind kom. Oplossing: langzamer overeind komen. Bij het opstaan: eerst even lekker uitrekken. Dan op de rand van het bed gaan zitten. Even wachten. Dan opstaan. Heb je toch het gevoel dat het niet lukt, dan niet ergens aan vasthouden (dat is een lapmiddel), maar snel gaan zitten. Of, als dat niet kan, in ieder geval op je hurken zitten. Of bukken, dat helpt ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dat zelf ook heel vaak. Gewoon rustig opstaan of eerst zitten help altijd. Ik heb het soms zelfs als ik weer overeind kom van m'n schoenen aan doen.
Op deze site staat best wel een hoop goede informatie: http://www.duizeligheid.nl/duizeligheid/duizelig-bij-opstaan.asp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klinkt als:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/jaar-lage-bloeddruk.441862
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry voor de verkeerde link in mijn antwoord (en nicht ipv vriendin).
Waarschijnlijk de warmte...
De volgende zal meer 'tot de verbeelding' spreken: http://www.npo.nl/programmas/POW_00624894

Het beste antwoord

Het kan orthostatische hypotensie zijn, het komt veel voor bij dunne mensen tussen 15-20 jaar en is dan onschuldig.

Orthostatische Hypotensie betekent letterlijk: lage bloeddruk bij staan.

De normale bloeddrukregeling
Bij het overeindkomen vanuit liggende naar staande houding verplaatst zich onder invloed van de zwaartekracht bloed naar de buik en de benen. Hierdoor wordt het hart minder goed met bloed gevuld en neemt de hoeveelheid bloed die het hart per minuut in de slagaders pompt af. Gevolg is dat de bloeddruk daalt.

Een daling van de bloeddruk wordt direct geregistreerd door drukopnemers in de grote lichaamsslagader en de beide halsslagaders. Via zenuwbanen wordt deze informatie doorgegeven aan het bloeddrukregulatiecentrum in de hersenen. Bij het dalen van de bloeddruk zorgt het regulatiecentrum voor een vernauwing van de bloedvaten en een toename van de hartslagfrequentie. Deze maatregelen zorgen ervoor dat de bloeddruk weer wordt teruggebracht op het oorspronkelijke niveau.

Orthostatische hypotensie betekent letterlijk lage bloeddruk bij staan. Bij deze patiënten functioneert het bloeddrukregulatiesysteem naar de bloedvaten en het hart niet optimaal. Als zij gaan staan, vernauwen de bloedvaten zich niet genoeg en neemt de hartslag nauwelijks toe. Het gevolg is dat de bloeddruk bij gaan staan te laag wordt.

De bloeddruk kan zo laag worden dat er onvoldoende bloed naar de hersenen gepompt kan worden. Daardoor ontstaan klachten van wazig zien, zwarte vlekken voor de ogen en pijn in de nek. Bij langduriger overeind staan daalt de bloeddruk nog verder en raakt iemand uiteindelijk bewusteloos.

Oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken voor orthostatische hypotensie. Over het algemeen zijn dit aandoeningen van het zenuwstelsel. Uw arts zal met u bespreken wat bij u de oorzaak is.

De klachten treden op wanneer er onvoldoende bloed beschikbaar is om naar het hoofd te pompen, zoals:

bij gaan staan.
na de maaltijd (het bloed gaat met name naar de darmen).
bij gebruik van bepaalde medicijnen waardoor meer vocht wordt uitgescheiden (bv. plaspillen).
na een warm bad (de bloedvaten van de huid staan wijd open).
bij lichamelijke inspanning (de bloedvaten van de spieren staan dan wijd open).
de klachten verergeren in een warme omgeving en bij te weinig vochtinname.

Meer te lezen in de bron:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mogelijk eet ze te weinig op een dag, en word ze daarom in de ochtend duizelig.
Laat dat eens nakijken.
Ze kan proberen om ongeveer een uur voor het slapen nog wat te eten, gewoon iets als een bakje yoghurt met een klein beetje muesli. Dat helpt bij mij vaak goed.

Het kan ook zijn dat ze een te lage bloeddruk heeft, dit is gedeeltelijk op te lossen door te zorgen dat je heel rustig op staat. Eerst gaan zitten rand van het bed, even wachten, dan langzaam opstaan en even blijven steunen bij muur, en dan pas gaan lopen.

Bij de huisarts langsgaan is ook een aanrader, als dit haar vaak gebeurt. Want mogelijk is er iets anders aan de hand, wat wij niet kunnen zien vanaf deze kant van het beeldscherm.

Toegevoegd na 2 minuten:
De huisarts kan controleren of het inderdaad lage bloeddruk is, maar ik gok dat ze ook wel wat meer mag eten.
Ze is 13 jaar, dan ben je in de groei, en heb je meer energie nodig dan je denkt. Geen koekjes en chips, maar gewoon fatsoenlijke maaltijden met boterhammen en dergelijke.
Ritsuka
10 jaar geleden
Beste 'vriendin',
Wat jij beschrijft doet erg denken aan 'ondervoeding'. Dit is al meerdere malen geopperd maar ik deel het nog maar een keer, om serieus met de situatie om te gaan.

Jouw last van duizeligheid, en je eetpatroon, komt samen in de uitzending "spraakmakende zaken" van de Ikon. Hier komen zowel jouw beschreven 'symptomen' aan bod als ook de hoe hiermee om te gaan.
Succes.

Kijk hier de bewuste uitzending:
http://www.nederland2.nl/programmas/735-spraakmakende-zaken

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry voor de verkeerde link.
De volgende zal meer 'tot de verbeelding' spreken:

http://www.npo.nl/programmas/POW_00624894