De patella is het beweegbare bot aan de voorzijde van de knie.
Patella alta is de toestand waarbij de knieschijf te hoog op het femur (=dijbeen) zit. Het is een afwijking of anatomische variatie van de vorm van de knieschijf. Dus niet van het bot van dat been.
Normaal heeft de patella een bolle achterkant die perfect past in de trochlea (het gootje aan het eind van het dijbeen). Wanneer deze minder bol of zelfs helemaal vlak is, heeft dit gevolgen voor het goed functioneren van dit gewricht. Er is een groter risico op een luxatie (=ontwrichting).

Een fysiotherapeut kan het goed uitleggen aan de hand van het skelet van een knie. Dan begrijp je het waarschijnlijk nog beter.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea: als de patella vlakker is aan de achterkant, is dat een patella dysplasie. Als er een vormafwijking van bot ten grondslag ligt aan een patella alta is dat bij mijn weten een trochlea dysplasie, waarbij de trochlea te ondiep is. Patella dysplasie toch niet, of ben ik nou in de bonen?
Nee, maar het kan wel veroorzaakt worden door een botafwijking. En ook door iets anders.

Even een stukje uitleg: patella alta betekent een hoogstand van de patella (=knieschijf). Normaal gesproken loop de knieschijf bij het strekken en buigen van de knie netjes door een soort gootje in het bot van je bovenbeen. De onderkant van de knieschijf heeft - heel overdreven gezegd - een beetje een bolle puntvorm, die ervoor zorgt dat de knieschijf in dat gootje blijft. (Zie plaatje: let niet op mijn paint-tekenkunsten, en bedenk dat het een erg schematische weergave is, maar even om duidelijk te maken wat ik bedoel qua vorm.)

Als de knieschijf te hoog in de groeve (dat gootje) staat of loopt, kan dat zorgen voor pijnklachten en instabiliteit. Je kunt je voorstellen dat de knieschijf dan sneller over het randje heen kan schieten: een patella luxatie (=ontwrichting, uit de kom schieten van de knieschijf).

Zo'n afwijkende stand kan diverse oorzaken hebben. Eén ervan is een aangeboren botafwijking, bijvoorbeeld een te ondiepe groeve in het bot. Maar eenzelfde hoogstand kan ook ontstaan door zwakte van de bovenbeenspieren, spasticiteit of bijvoorbeeld doordat de patellapees gescheurd is. Er kunnen dus verschillende oorzaken voor zijn, waarvan een botafwijking er slechts één is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn knie is inderdaad geluxeert. Bedankt voor je tekenkunsten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pijnlijk hé? Maar er is dus een patella alta vastgesteld bij jou, als mede-oorzaak van de luxatie? Met röntgenopnames vanuit een bepaalde hoek kunnen ze precies zien hoe de vorm van je knieschijf is en hoe de femorale groeve gevormd is, ik ben even de naam ervan kwijt. Patella alta kan al vastgesteld zijn dmv lichamelijk onderzoek, maar de precieze oorzaak ervan is alleen te achterhalen met speciale foto's. Ik weet niet of ze die al hebben gemaakt bij jou? Daarmee kom je erachter of er bij jou sprake is van een botafwijking, dus van een ondiepere femorale groeve waardoor de patella hoog boven de groeve komt te staan, of dat het komt doordat bijvoorbeeld een bepaald deel van je bovenbeenspieren verzwakt is. Dat is wel te trainen namelijk, en ook wanneer een botafwijking de oorzaak is, is dat zinnig om te voorkomen dat je knieschijf er opnieuw uit schiet. Het kan wel zinnig zijn om te weten wat exact de oorzaak is, bij een ondiepe femorale groeve kan het nodig zijn de oefeningen hier en daar aan te passen om luxatie tijdens het oefenen te voorkomen. Je kunt trouwens pas beginnen met oefenen als je hersteld bent van alle kneuzingen en verrekkingen van de weefsels rondom je knieschijf die een luxatie veroorzaakt, en je hebt daarbij begeleiding nodig van een fysiotherapeut. Je behandelend arts kan je vertellen wanneer je mag gaan oefenen en kan de verwijzing in orde maken.