Wat is het beste bij keelpijn/keelontsteking: warme of koude dranken?

Door een niet te regelen airconditioning op het werk heb ik een keelontsteking opgelopen. Veel drinken is dan één van de tips om de pijn te verzachten. De één geeft aan dat je zoveel mogelijk koude dranken moet drinken, terwijl de ander zweert bij warme dranken. Diezelfde warme dranken worden door veel mensen echter weer ontraden, omdat die juist voor extra warmte zodat eventuele bacteriën extra hard zouden "groeien" en nog meer klachten zouden veroorzaken.

Dus... is warm of juist koud drinken het beste?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Om te beginnen: van een airconditioning krijg je geen keelontsteking. Een keelontsteking is een infectie in de keel met een virus of soms een bacterie; zonder het virus/ de bacterie komt er nooit een keelontsteking.

Maar om je vraag te beantwoorden: koud.

Strikt genomen maakt het voor de ontsteking zelf en voor het hele ziekte beloop niet uit wat je eet of drinkt. Ook de temperatuur maakt helemaal geen verschil voor de ontsteking zelf. Het is dus niet zo, dat de keelontsteking sneller geneest afhankelijk van de temperatuur van je eten en/ of drinken. Je drinken zorgt maar zeer kort (hooguit een paar seconden) voor een veranderde temperatuur in je keel, de bacteriën en virussen trekken zich daar simpelweg niets van aan. Ze gaan er ook zeker niet sneller van groeien.
De klachten bij een keelontsteking komen ook niet van de bacteriën zelf, maar van de reactie van je lichaam op de bacteriën. Het is dus je lichaam zelf en niet de hoeveelheid bacteriën, die de klachten veroorzaken.

Toch adviseer ik mijn patiënten steevast koud te drinken of zelfs te sabbelen op een ijsje of ijsklontje.
Het is bekend, dat koude een verdovend effect heeft. Dit is ook de reden waarom geblesseerde voetballers nog op het veld behandeld worden met een koude spray. Bovendien zorgt de kou van het drinken/ ijs zorgt ervoor, dat de bloedvaatjes in de keel (die openstaan vanwege de ontsteking) samentrekken. Hierdoor neemt de zwelling af. Hierdoor neemt de pijn nog weer wat verder af en gaat het slikken weer wat makkelijker.
Bij het sabbelen op ijs, duurt de temperatuur daling in de keel en mond bovendien veel langer dan bij alleen drinken. Het pijnstillende effect en het slinkende effect duren daardoor ook langer. Vooral de effecten van de verminderde zwelling duren nog een tijdje na, nadat het ijs al op is.

Bij warme dranken gaan de bloedvaten juist verder openstaan, de zwelling neemt toe en daarmee ook de pijn. Overigens is ook dit effect maar kortdurend.
Vroeger werden warme dranken wel geadviseerd, met name thee. Het idee was dat de keel daardoor tot rust kwam (wat dat dan ook moge betekenen). Met de komst van de evidence based medicine in de jaren 90 is ook dit onderzocht. Koude bleek daarbij veruit superieur over warmte.
Overigens heeft ook de slikbeweging in de keel een positief effect, maar die is gelijk bij elke temperatuur.

Zoals gezegd, het heeft allemaal geen invloed op de duur van de ziekte, maak kou kan de klachten wel een beetje verlichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad niet dat de keelontsteking strikt genomen door de airco komt, maar wel dat die er op de een of andere manier voor zorgt dat er wel een heel ideale voedingsbodem (in mijn geval dan) voor dit soort ontstekingen ontstaat.
Evengoed, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik kan er zeker wat mee. Wat ik echter niet heel goed begrijp, is dat eigenlijk wel algemeen wordt geadviseerd om een warme sjaal rond de nek te houden. Je zou zeggen dat ook dat juist ervoor gaat zorgen dat de bloedvaten door de warmte juist weer verder open gaan staan met als gevolg dat je weer meer last zou kunnen krijgen. Als die extra warmte tenminste doordringt tot in je keel natuurlijk.

Andere antwoorden (3)

Het beste kan je kruidenthee drinken. Warm. Eventueel gezoet met honing.
En ter afwisseling water, gewoon kraanwater.
Amadea
10 jaar geleden
Het 1 is niet beter of slechter dan het andere, bij keelpijn en koorts kun je beter niet te warm drinken, dit kan de ontsteking verergeren, als deze in contact komt met de hete vloeistof. Kies in dat geval voor lauwe dranken.
Koude dranken verdoven enigszins, vruchtensappen zijn zuur en kunnen prikken, kies dus liever voor water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het best is drank met ongeveer de temperatuur van je lichaam (dus +/- 37 graden C).
Toen ik keelontsteking had werd mij aangeraden om geen warme/koude dranken te drinken omdat je lichaam hierbij veel moeite moet doen om deze drank op lichaamstemperatuur te krijgen. Hierdoor wordt je sneller moe waardoor je minder snel zult genezen van je keelontsteking! Drank op kamertemperatuur is ook goed, maar het beste is als de temperatuur van je drinken overeenkomt met dat van je lichaam :)
Succes ermee! Liefs Em.