Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan een bobbeltje op schilklier, je ook duizelig en kortademig maken? (zie ook vraag van half jaar geleden)

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/duizelig-fysieke-inspanning-intens-moe.402717

Intussen met diverse en deels dezelfde klachten naar HA al geweest en merendeels zou "lichamelijk onverklaarbaar"zijn, gevolg van stoppen met roken, aankomen in gewicht (niet meer gaan eten of snoepen !), gevolg leeftijd zoals slijtages van alles en overgang en tekort aan fysieke beweging etc.

Hoe lang het "er zit" weet ik niet, maar iemand viel dit op (is in goede lichtval wel wat zichtbaar) en vond dat ik het toch even aan HA moest tonen; het is een niet zo grote harde en vastzittende knobbel in de hals. Doet ook geen pijn verder.

Gedaan en moet nu voor echo naar ZH (zit volgens HA eenzijdig op de schildklier) en wat extra waarden in bloed zijn geprikt.
Gewoon geduldig afwachten en ik ga ook niet zoeken/googlen om uit tig bronnen uiteindelijk nog niets wijzer te worden en misselijk van de nare en enge illustraties :)

Nu vraag ik me af (mede om beter tijdsbeeld te vormen voor vragen die nog gaan komen) of al die tijd misschien een dergelijke bult ook kan zorgen voor snel duizelig (ook positieafhankelijk en met name bij gaan liggen en hoofd achterover doen) en ook daardoor ook in rust golven kortademigheid soms er zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kortademigheid kan voorkomen bij een grote struma (zo heet zo'n bobbeltje ook), omdat er door de grootte druk kan ontstaan op de luchtpijp. Bij een te snel werkende schildklier wordt kortademigheid bij inspanning genoemd. Struma treedt op bij zowel een te trage (hypothyreoïdie) als een te snel (hyperthyreoïdie) werkende schildklier en er is een scala aan klachten mogelijk. Duizeligheid heb ik als symptoom op internet niet gevonden. Ongetwijfeld zal je behandelend arts je daar meer over kunnen vertellen. Mocht je die klachten willen weten: als je op onderstaande link klikt en doorscrollt naar "Symptomen van een struma", dan vind je 2 aparte links naar symptomen van zowel een traag- als een snelwerkende schildklier. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/79377-struma-krop-opgezwollen-of-vergrote-schildklier-klachten.html