Iemand tips over het wegkrijgen van een logesyndroom in je scheenbeen? of is operatie de enige optie?

De arts gaf alleen de optie operenen aan.. ik wil alleen geen operatie.. aangezien er op internet ook duidelijk staat dat dat soms niet kan helpen.
Helpt rekken goed, of andere dingen? misschien alternatieve geneeskunde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Het logesyndroom (of compartimentsyndroom) treedt op door dat een weefsel op wil zwellen, waar dat niet mogelijk is. Het treedt vaak op bijvoorbeeld in de onderbenen.
De spieren in het onderbeen zijn omhuld door een stug, niet uitrekbaar, bindweefsel. Als er om wat voor reden dan ook een zwelling in de spieren optreedt (vaak gaat het bijvoorbeeld om een ontsteking) dan komen de spieren al snel in de knel, doordat die bindweefselplaat niet meerekt.
Dit alles geeft een druk op de bloedvaten. De druk in de afvoerende bloedvaten (de venen) is van nature erg laag; deze bloedvaten worden door de zwelling al snel dichtgedrukt. Bloed kan dan dus niet meer uit de aangedane spieren worden afgevoerd. De druk in de aanvoerende bloedvaten (de arteriën) is van nature veel hoger; het duurt dus veel langer voordat deze dichtgedrukt worden. Zo ontstaat er een situatie waarbij er wel bloed wordt aangevoerd, terwijl er geen bloed wordt afgevoerd.
Hierdoor neemt de zwelling en de druk alleen maar meer toe; zo is er een vicieuze cirkel ontstaan.
Zonder ingrijpen sterft op den duur (soms al erg snel!) de aangedane spier( of spieren) af.

De therapie is eigenlijk vrij simpel: klief de stuge bindweefselplaat rondom die spieren. De zwelling krijgt dan de ruimte en de verstoring van de bloedsomloop is daarmee verholpen. Dat betekent vaak wel een flinke jaap in het been, maar het alternatief is (in het uiterste geval) amputatie.

Al met al zie ik geen ander alternatief en heeft uw chirurg gewoon gelijk.

Dit is doorgaans een acuut probleem, dus het zou kunnen, dat u al geopereerd bent als u dit leest....
Veel beterschap in dat geval.

Overigens heb ik voor dit verhaal als voorbeeld het onderbeen genomen; het kan ook in andere lichaamsdelen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof niet dat het vooral acuut voorkomt: Een compartimentsyndroom kan acuut of chronisch voorkomen. Een acuut compartimentsyndroom treedt meestal na een ongeval (posttraumatisch) of na een operatie (postoperatief) op. Ook een extreme belasting bij ongetrainde mensen, bijvoorbeeld bij de vierdaagse wandeltochten, kan leiden tot een acuut compartimentsyndroom. Als gevolg van een toename van spiermassa door een trainingsprogramma kan een chronisch compartimentsyndroom ontstaan. Het merendeel van de mensen met deze klachten zijn relatief jonge, ervaren mannelijke atleten. De klachten kunnen aan beide zijden aanwezig zijn. http://www.descheen.nl/klachten/m-tibialis-anterior/chronisch-compartimentsyndroom
Bij de acute vorm is een snelle operatie de enige mogelijkheid dus ik neem aan dat jij de chronische vorm hebt en dan wordt er meestal niet gestart met een operatie.

Normaal wordt er een drukmeting gedaan en afhankelijk van de ernst van de klachten en de resultaten kan een behandeling worden gestart. Als de drukmeting niet of minimaal afwijkend is, dan kan fysiotherapie worden voorgeschreven om de klachten te behandelen.

In veel gevallen is een toename van de spiermassa door training of een eenzijdige (sport)belasting de oorzaak van de klachten. Als er ochtendstijfheid, passieve rekpijn en een knisperend gevoel aanwezig is, is het raadzaam de activiteiten tijdelijk te staken. Vervolgens kan met behulp van de fysiotherapeut de revalidatie begeleid worden. Hierbij zal onder andere aandacht uitgaan naar het terugbrengen van de spierspanning, de spierlengtes op orde krijgen en de functie te verbeteren.

Er kan geadviseerd worden om een specialist of podoloog een voetanalyse te laten uitvoeren om te beoordelen of eventuele inlays of zooltjes de binnenzijde van de voet kunnen ondersteunen en zodoende de klachten kunnen doen afnemen.

Een beenlengteverschil kan een asymmetrische belasting van de onderbeenspieren geven. Ook hierbij is het aan te raden om door een specialist of podoloog een voetanalyse te laten uitvoeren om te beoordelen of dit verschil door inlays of zooltjes ondervangen kan worden.

Als de drukmeting te hoge waarden aangeeft zal er een operatieve behandeling voorgesteld worden.

Dus: afhankelijk van die drukmeting moet jij beslissen, als die te hoog wordt (laat je de waardes goed uitleggen) zit er niet veel anders op dan een operatie en inderdaad daar komen complicaties bij maar in mijn bron lees ik niets over dat het vaak niet helpt. Overleg eens met een echte sportfysiotherapeut.

http://www.descheen.nl/klachten/m-tibialis-anterior/chronisch-compartimentsyndroom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij mij niet weggegaan met therapie, operatief wel succes. zie deze link voor een video van de operatie met uitleg.
https://youtu.be/RzRx6CoP6as