Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is het, en hoe komt er soort donkere/zwarte neerslag in je urine?

Al paar maanden viel me dit op, maar soms met ook wel wekenlang 'geen gruis' en steeds een normale kleur en frequentie met plassen.

Aanvankelijk meende ik dat het toeval was en bijv. stukjes kalk of urinezuur loslieten vanuit de ruimte onder de randen in de wc-pot.
Maar mijn WC en plateau is wit en 'kraakhelder' verder, anders was me dit niet eens opgevallen denk ik.

Lijkt nog meeste op (Friesch) en zeer donker roggebrood (dat eet ik dagelijks maar hoop niet dit op deze manier af te voeren :)) qua vorm en kleur, bijna zwart en varieert van kleine puntjes tot iets van 1-1.5 mm diameter.

Lijkt me onzin om mee naar de HA te gaan omdat ik er verder geen klachten bij heb.

(Wel ben ik bekend met een chronische aandoening nieren, intussen stabiel en 10 jaar geleden ooit eens een niersteenaanval/kolieken gehad en gebruik plastabletten waarin ook een ACE-remmer is verwerkt)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wanneer onze urine hemoglobine, spiereiwitten of andere afgebroken eiwitten bevat, kan deze een bruinige kleur krijgen. Ook de uitstoot van bilirubine - een stof die vrijkomt bij de afbraak van rode bloedcellen - kan een lichtbruine kleur tot gevolg hebben. Dit is soms bij leveraandoeningen het geval. Is de urine bierbruin, dan kan dat duiden op geblokkeerde galwegen of hepatitis. Donkerbruine urine die naar ontlasting ruikt, kan een teken van een fistel zijn. Neem bij bruine urine die langere tijd aanhoudt uit voorzorg even contact op met de huisarts. Zwarte urine betekent meestal dat er melanine wordt uitgescheiden via de urine en komt bijvoorbeeld voor wanneer iemand huidkanker (melanomen) heeft. Ook een bepaalde stofwisselingsziekte, ochronose, kan voor zwarte urine zorgen door uitscheiding van de kleurstof alkapton. Deze kan overigens ook huid, kraakbeen en bindweefsel zwart kleuren. Dus ik wil je aanraden toch even contact op te nemen met je huisarts Toegevoegd na 15 uur: Het kan ook gaan om blaas of nierstenen. Blaasstenen worden gevormd door samenklontering van afbraakproducten in de blaas. Normaal gesproken zijn deze afvalproducten opgelost in de urine maar bij een teveel aan deze stoffen in de urine of bij afwijkingen in de urinewegen kunnen ze samenklonteren. De samenstelling van blaasstenen is grotendeels hetzelfde als bij nierstenen, met name urinezuur- en struvietstenen (koraalstenen) komen veel voor. Zowel blaas- als nierstenen hoeven geen klachten te geven, maar toch is het verstandig hiermee je huisarts te bezoeken. Laat afwijkingen in de urine altijd door een arts beoordelen.

Bronnen:
www.gezondheidsnet.nl › help, een...
www.isala.nl › ... › Afdelingen en...

In het ergste geval kan dat komen door de aanwezigheid van melanomen,maar ook ochronose kan de urine voorzien van een zwarte kleur. Ochronose is een stofwisselingsafwijking van een aminozuur dat zorgt voor de uitscheiding van de kleurstof alkapton. Deze kleurstof kleurt niet alleen de urine zwart, maar soms ook bindweefsel, kraakbeen en huid.