Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang duurt het voor een hematoom in mijn kuit (veroorzaakt door een chirurg die een bloedader had aangesneden) helemaal weg is?

Al vanaf 25 janauari loop ik met heel veel pijn in mijn kuit. Ik wil graag weten of er iemand is die dit ook ooit heeft meegemaakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Ivana
10 jaar geleden
Als het zoveel pijn doet, zou er ook een ontsteking kunnen zijn ontstaan. Dat lijkt me aannemelijk, anders zou het niet zo zeer doen. Ga naar je huisarts en vraag advies, want zolang kan een gewone bloeduitstorting niet duren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van de hoeveelheid gelekt bloed uit gescheurde bloedvaatjes. De blauwrode plek zal daarna veranderen van kleur, meestal naar paars, soms ook eerst naar zwart en dan pas naar paars. De kleurverandering wordt veroorzaakt door de opruiming van het gelekte bloed.

Na de paarse kleur verschijnt er een gele kleur, maar ook is het mogelijk dat er eerst nog een groene kleur verschijnt. Over het algemeen geldt: hoe meer gelekt bloed, hoe meer kleuren er verschijnen. Een lichte blauwe plek kan velen kleuren overslaan en van blauwrood naar geel veranderen. De gele kleur is de laatste fase van de opruiming: hierna verdwijnt de gele plek en ziet alles er weer normaal uit.

Van blauwe plek tot normale huid duurt enkele dagen tot enkele weken. Hoe meer bloed er is gelekt, hoe langer het lichaam bezig is met de opruiming.
De genezing versnellen is niet echt mogelijk. Zorg wel voor voldoende vitamine C in de voeding: dit verhoogt de aanmaak van witte bloedcellen en verstevigt de bloedvatwanden. Het gebruik van een verkoelende gel zorgt tevens voor verlichting. Overige zalven zijn overbodig: een blauwe plek zal er niet sneller door genezen.

Over het algemeen geneest een blauwe plek aan het gezicht sneller dan aan de benen. Over het algemeen kan gezegd worden: hoe lager de blauwe plek op het lichaam, hoe langzamer deze geneest.

Maar daar het bij u al maanden aansleept zou ik toch zeker eens een arts raadplegen.
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding