Hoe kan je een snee het snelst laten genezen?

Ik heb me een week geleden gesneden aan een kartelmes die vandaag open is gegaan, zit aan de zijkant paar cm onder me nagel, en als ik ergens tegen aan komt doet het beetje pijn. Wat kan ik het beste doen intussen is die al weer dicht maar kan zo weer open gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33.5K

Antwoorden (4)

Mijn ervaring is dat een snee nooit echt dicht gaat doordat de randen weer aan elkaar groeien. Een snee gaat dicht doordat zich vanaf de bodem nieuw weefsel vormt. Wel is het zinvol om de snee schoon en gesloten (met een pleister) te houden, want vuil en ontstekingen remmen de genezing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind het eerlijk gezegt wel vreemd een pleister zonder dat er bloed is, kans dat die open gaat weer is wel groot aangezien het dit keer ook is gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een pleister erop zorgt ervoor dat er te weinig 'lucht' bijkomt en gaat het dus een beetje weken.. ik dacht misschien ontsmetten met jodium en daarna pleisterspray?
Ik kan het ook fout hebben hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo vreemd? Zoals ik schreef: je gebruikt de pleister dus niet alleen maar om bloed op te vangen, maar ook om de wond dicht te houden en af te dekken voor vuil.
Overigens is die pleister-spray misschien ook wel een goed idee, daar heb ik geen ervaring mee.
Ontsmetten met Isobetadine en dan een klever opleggen, zodra de wonde droog is open laten aan de lucht.
Als het een diepe wonde is kan u best naar de dokter gaan want het zou kunnen dat die moet gehecht worden om geen litteken na te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is Isobetadine ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het rood van vroeger of jodium, maar een moderne versie.
Op deze website kan u de bijsluiter lezen, het zal wel een alternatieve naam hebben in Nederland maar de apotheek kan dat in zijn equivetentie boeken terug vinden.
http://publicpharma.be/files/products/Leaflets/nl/PP1690809-Iso-Betadine-Oplossing-Hydroalc-Fles-125ml-5.pdf
Snijwonden kunnen heel vervelend zijn. Je moet er dan ook naar de omstandigheden mee om gaan.
Soms zijn snijwonden te groot en of te diep om zelfstandig snel te genezen.
Dan is vaak direct medische hulp noodzakelijk en moet de wond gehecht worden.
Dit kan echter alleen bij 'verse' wonden, wonden die niet ouder zijn dan een paar uur.

Met een snijwond aan een vinger en die deels onder een nagel zit moet extra worden opgepast. Je moet er voor zorgen dat het hele gebied goed ontsmet en schoon blijft.

De verzorging van zo'n oude wond kun je het best als volgt (laten) doen:

-Was de vinger zoveel mogelijk goed af met een desinfecterende zeep en spoel daarna goed af. Dep het gebied rond de wond droog.
Als de wond (weer) bloedt, voorzichtig deppen tot bloeden gestopt is.
De hand zonodig enige tijd omhoog houden.

- Op een los steriel gaasje ruim Betadine Jodium doen en dit op de wond leggen. (zorg ervoor dat het gaasje NIET in de wond gaat zitten.

- Daarna het gaasje en de vinger omwikkelen met een steriel gaasverband en fixeren (vastzetten) met een stukje leukoplast.

-Zorg dat het verband droog en schoon blijft.

- Proberen de hand een aantal dagen zoveel mogelijk omhoog te houden, dit voorkomt stuwingsdruk op het wondgebied!
Je kunt hiervoor een tijdelijke mittela aanleggen. (draagsteun).

- Vervang het verband na 2 dagen, een gaasje zal dan meestal al niet meer nodig zijn en vervang daarna dagelijks het verband. Laat tijdens de verband wissel de wond even een kwartiertje aan de lucht. Na een week zal de wond al zodanig geheeld zijn dat het verband er langer af kan blijven, maar bij activiteiten en de nacht wel verbinden.

Gebruik GEEN pleisters! De wond heeft LUCHT nodig om goed te helen, pleisters ademen te weinig en vergroten de kans op wondinfecties.

Na een dag of 10 tot 14 moet het geheel zodanig geheeld zijn dat uitwendige bescherming niet meer nodig is. Het helingsproces verloopt dan verder zonder enige complicaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zit niet precies onder had ik ook al uitgelegd.. als die meer naar links was en wat naar boven dan wel.
Zonnebloem77
een jaar geleden
10 dagen genezing? Voor een snijwondje?
Als ik het zo lees was het mes niet schoon, toen je je sneed.
Nu moet de troep er als nog uit. En dat doet het lichaam dan op deze manier.
Als de wond weer open gaat, deze goed uitdrukken en daarna onder de kraan met water en zeep schoon maken.
Met alcohol met betadinejodium of alcohol met chloorhexidine ontsmetten
Niet dichtplakken met pleister maar een ventilerende hansaplast er op doen dan uit zich zelf dicht laten gaan.
Dagelijks goed verzorgen en er voor zorgen dat er niet opnieuw vuil in komt.

Er kan nog een hele tijd een (pijnlijk) knobbeltje in de vinger blijven, littekenweefsel en vuil dat langzaam wordt opgeruimd.

Ik heb meer ervaring met schroevendraaiers, dan met kartelmessen.