Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Al lange tijd bij ontwaken zeer droge ogen en mond, wat is de oorzaak evt. en wat helpt?

- Leeftijd is nu 55 jaar (laatste menstruatie feb. 2004)
- Heb meer aanhoudende klachten, maar die info komt wel zodra iemand alles herkent bv.
- Rook niet en drink ook (heel zelden) alcohol
- overdag drink ik ruim voldoende, deels gewoon water, weinig koffie/thee en soms sterk verdunde ranja etc
-Draag contactlenzen al bijna 40 jaar en controles waren oke
- Ogen doen aardig pijn zodra net open (willen ff niet tranen) tot ik zoutoplossing en lenzen erin zet, erna pijn vlot weg
- mond is tevens kurkdroog; ik snurk wel (alle toonsoorten zijn op verzoek aan te leveren! :P) , maar niet de hele nacht en drink ook meer keren een slok water per nacht en slaap makkelijk weer door.

Dit heb ik wel gemeld bij huisarts maar zou "de leeftijd" zijn, zoals ook toename in gewicht, artrose, zeer droge huid etc... (?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Check even dit lijstje op een oorzaak van buitenaf. Door die factor uit te schakelen, kan je jouw probleem misschien al oplossen. -airconditioning -te droge lucht, te weinig ventilatie, centrale verwarming -lang kijken naar een beeldscherm en vooral te weinig met je ogen knipperen -contactlenzen dragen - allergie -make-up (kleine partikels komen in je ogen terecht en verstoren het evenwicht in de tranenfilm) -bewaarmiddelen in oogdruppels Je kan het probleem oplossen door - als dat kan - deze dingen te vermijden, door luchtbevochtigers en tranenvervangende middeltjes als oogdruppels te gebruiken of een ooggel zonder bewaarmiddelen. Je kunt bij de drogist oogdruppels kopen maar ook aan de dokter een recept vragen voor kunsttranen: Hypromellose HPS oogdruppels. Die bevatten een bevochtigingsmiddel dat werkt tegen droge ogen. Ze zijn op recept te verkrijgen in een flesje of tube voor meermalig gebruik en bevatten een conserveermiddel. Droge mond heb ik ook al jaren. Dus al jaren heb ik altijd een drinkflesje naast mijn bed. Sinds mijn overgewicht is het snurken erger en dus ook de droge mond. Logisch als je met open mond slaapt En dan is er nog de mogelijkheid dat je een allergie ontwikkeld hebt voor huisstofmijt. Kun je makkelijk laten testen. Toegevoegd na 1 uur: Hormonen: http://www.vrouwenovergang.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=6082

Je kan eens proberen om een luchtbevochtiger in de slaapkamer te zetten, zodat de lucht in je kamer niet te droog is.