Vitamine B12 tekort kan door een arts worden vastgesteld, maar hoe wordt dat onderzoek gedaan?

Ik las dat een tekort aan B12 door een arts kan worden vastgesteld maar hoe stelt een arts dat vast? Via bloedonderzoek of anders? http://www.artikelwebsite.nl/A817/Vitamine-B12-tekort

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je hebt in de lever normaliter voor enkele jaren voorraad vit. B12 liggen. Een tekort krijg je dus niet snel als je even verkeerd eet. Het zit overigens m.n. in dierlijk voedsel. Als de concentratie B12 in je bloed te laag is, kun je een tekort hebben. Er moet dus bloed worden geprikt om het te kunnen meten.
De oorzaak kan verschillend zijn. Vit B12 wordt alleen opgenomen samen met een stofje dat bekend staat onder de naam Intrinsic Factor (IF). De maag maakt dit stofje aan, aan het einde van de dunne darm wordt vit. B12 samen met IF, als alles goed gaat, opgenomen. Mbv de zgn. Schilling-test kun je bepalen waar het in deze keten fout gaat. Een tekort door verkeerd eten is zeldzaam, meestal ligt de oorzaak op een andere plaats. In maag en/of darm dus. Aanvullen van tekorten gaat daarom iha met een injectie vit. B12( ipv met tabletten). Bij een tekort aan vit. B12 mag je overigens niet alleen foliumzuur erbij gebruiken (vit. B11) omdat dit hier neurologische problemen kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een tekort aan vitamine B12 kan vastgesteld worden door bloedonderzoek te laten doen, in de meeste gevallen zal de arts op meerdere mogelijkheden je bloed laten controleren, dus alles waar hij van vemoed, waardoor de klachten veroorzaakt kunnen worden moet dan gecontroleerd worden. De oorzaak van de klachten kan ook ergens anders liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat inderdaad via bloedonderzoek, gewoon simpel door één of meer buisjes bloed af te nemen. Als de waarde van vitamine-B12 in je bloed (serum) lager is dan de referentiewaarde, is sprake van een tekort.

Maar: b12 in het bloed zegt niet alles over b12 in de weefsels. Dat laatste is niet zomaar te meten, terwijl dit juist is wat klachten veroorzaakt bij een tekort. In theorie kan het dan zijn dat iemand nog goede bloedwaardes heeft, maar dat de voorraad b12 in de weefsels zo laag is dat er toch klachten zijn. Daarbij moet je niet alleen kijken naar de bloedwaardes: bij iemand die een paar injecties met b12 heeft gehad is die waarde enorm hoog, maar kan er nog altijd een tekort zijn - in de weefsels dus. Het is daarom zinnig om ook te kijken naar iemands klachten: bij iemand met typische klachten die duiden op een b12-tekort die waardes heeft die nét boven de onderste referentiewaarde liggen, kan het zinvol zijn om een proefbehandeling met b12 te starten en vervolgens zowel de waardes als de klachten in de gaten te blijven houden.

Ook kun je kijken naar iemands inname: als iemand ruim voldoende vitamine b12 binnen krijgt met de voeding en daar eventueel nog extra supplementen bij slikt (met b12, soms in hoge doses) dan zou de waarde vrij hoog moeten liggen en kan een waarde die anders nog 'normaal' zou zijn, tóch reden zijn voor verder onderzoek. En wanneer iemand al langere tijd vrij lage waardes heeft (die wel nog net 'normaal' zijn) of als je over een verloop van bijvoorbeeld enkele maanden een dalende lijn ziet terwijl iemand wel voldoende b12 binnen krijgt via de voeding of via (smelt)tabletten, is ook dat reden om eens verder te gaan kijken.

Tenslotte is het tegenwoordig ook mogelijk om het actieve-b12 bestanddeel in het bloed te meten, wat waarschijnlijk veel meer zegt over je daadwerkelijke b12-status. Die test kan nog niet in elk laboratorium worden uitgevoerd. Waarschijnlijk moet je hier dan ook speciaal naar vragen als je dit onderzocht wilt hebben. Ook hier gaat het om een bloedtest.