Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Een stekende pijn in mijn voet, wat kan dit zijn?. ( zie uitleg)

ik wil deze week een dokter afspraak voor volgende week maken, maar ik kan de pijn bijna niet verdragen, lopen gaat moeilijk. het doet heel pijn,
ik heb het 2 week geleden gekregen zomaar smiddags na een drukke dag, eerst dacht ik, het gaat wel over, maar nee, het word erger,

het is pijn bij beweging, en niet zomaar pijn, maar echt stekende pijn,
als ik in mijn voet knijp voel ik niks, het zit echt binnen in.
het zit midden in mijn voet.

heeft iemand enig idee wat dit misschien kan zijn, en tips om de pijn wat te verzachten bij het bewegen??

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergeten te vermelden, ik heb wel overgewicht.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zou een hielspoor kunnen zijn,dat is pijnlijk. Bij mij vooral als ik pas begon te lopen, daarna werd het wat minder en kon ik ook iets makkelijker lopen.

Het zou een zenuw kunnen zijn die tussen de voetbeentjes gekneld raakt door de overdruk bij het stappen(heb dit jaren geleden ook zo ongeveer gehad),zal alleen kunnen verholpen worden door het dragen van steunzolen denk ik.

Heb je ook diabetes of ben je daar wel eens op getest, als je diabetes hebt, dat vaker voorkomt bij overgewicht, dan heb je kans dat dit neuropathie is, meestal verdooft dat juist je zenuwen, maar het kan ook pijn veroorzaken, dat verklaard ook waarom je wel pijn hebt, maar niet als je erop drukt, leg je voeten zoveel mogelijk omhoog en als de pijn weg is, weer normaal bewegen. Ga naar de huisarts en vraag of deze je ook wil testen of je bloedsuiker waarde oke is.

Jicht. Het ontstaan van jicht hangt samen met een verhoogd urinezuurgehalte in het bloed. Het urinezuur vormt kristallen in het gewricht. Deze veroorzaken een ontsteking in het gewricht. Slechts één op de tien mensen met een verhoogd urinezuurgehalte in het bloed krijgt jicht. Jicht geeft pijn in een gewricht, meestal aan de basis van de grote teen, soms in de middenvoet, enkel, knie of pols. Wanneer de ontsteking opkomt, wordt het gewricht dik, rood en warm. Dit noemen we een jichtaanval.

Bronnen:
http://www.jicht.info/wat-kun-je-zelf-doen/
http://www.thuisarts.nl/jicht/ik-heb-jicht

Pijn in de voet kan veel verschillende oorzaken hebben. -Morton's neuroom. Dit is een zenuwklompje dat vast zit tussen twee voetbotjes. Indien je de druk verhoogd door bijvoorbeeld te lopen ontstaat er een pijn in de voorvoet of middenvoet. - Overbelasting van de voet door verandering van het looppatroon, toename van gewicht, afwijking in de anatomie van de voet (bijvoorbeeld bij een holvoet). Indien de klachten ontstonden na een dag veel lopen op verkeerde schoenen zou dit een goede mogelijkheid kunnen zijn. - Jicht, zoals door iemand eerder geopperd geeft meestal ook een heftige pijn in rust, en zit vaker in de (grote) teen dan in de middenvoet. Ook gaat het meestal gepaard met warmte, roodheid en zwelling. - Een zweepslag of achillespees ruptuur geeft met name klachten van de kuit. Wat kun je hier aan doen tot je een afspraak bij je dokter hebt: - Draag goede schoenen met een stevige zool en voldoende bescherming van de voet (berschoenen, sportschoenen o.i.d.). Dus geen afgetrapte gympen, en als je echt pijn in de voorvoet hebt ook even geen schoenen met een hak. - Je kunt een gelzooltje in je schoenen leggen ter verlichting van de pijn. - Pijnstillers zou ik als ik jou was alleen nemen als de pijn echt ondragelijk is. Indien er sprake is van overbelasting, kun je door de pijnstilling de voet te veel belasten waardoor de klachten juist uiteindelijk toenemen. En op de langere termijn: Probeer af te vallen. Minder gewicht op je voeten = minder overbelasting.

Veel klachten ontstaan na overbelasting van de voet/het lichaam. Blijkbaar is die drukke dag jou teveel geworden en heb je nu last van je voeten. Het nadeel is dat je niet zomaar een dagje niet kan lopen, doordat je wel moet lopen om van a naar b te komen (ook in en om het huis) krijgt je voet minder de kans om te herstellen. 'Hielspoor' (zo wordt het in de volksmond genoemd, maar de officiële naam is plantaire fasciitis) klinkt onwaarschijnlijk, omdat deze klachten vaak 'erin sluipen' en vaak geen acute klachten geven. (Ik zeg niet dat dit het niet kan zijn.) Het klinkt als een mortonse neuralgie, wat eerder ook is aangegeven. Vaak geeft dit een stekende pijn, maar zoals jij ook aangeeft kan dit ook klachten geven zoals 'het gevoel van doorzakken' en pijn in rust. Wat ook nog kan zijn, aangezien het een vrij acute klacht is, is een verrekking (strain) of scheuring (ruptuur) van 1 van de spieren die onder je voet doorlopen. Ik kan dit niet uitsluiten, maar aangezien je niet aangeeft dat je 'iets verkeerds' heb gedaan met je voet lijkt me dit niet waarschijnlijk (zoals misstap, etc.) Voor nu: - draag stevige schoenen met veter of klittenband-sluiting met een dikke, dempende zool zoals sportschoenen of bergschoenen. Zorg ervoor dat de schoenen niet te smal zijn!(dat kan ook een oorzaak zijn!) - loop niet meer dan nodig is, neem bijvoorbeeld liever de fiets of zelfs de auto. - Doe dingen die je normaal staand doet een keer zittend. Het lukt niet met alles, maar veel dingen die mensen staand doen kun je ook zittend doen. Bijvoorbeeld strijken, als je de strijkplank lager zet kun je gemakkelijk zittend strijken. Ook dingen zoals aardappels schillen etc. kun je zittend uitvoeren. - neem pauzes als je langer moet staan of lopen achter elkaar. Als je een hond hebt moet die natuurlijk uitgelaten worden (ik weet natuurlijk niet of je die hebt) maar zo ja, las dan kleine pauzes in. Als je normaal een uur achter elkaar met de hond loopt, kun je bijvoorbeeld om de 15 min. 5 minuten pauze nemen zodat je voet kan rusten en bijkomen. Dit kan ook met stofzuigen, neem een pauze nadat je een kamer hebt gedaan. - Koelen, je kan een ice-pack nemen of ijsklontjes in een theedoek doen en op je voet leggen. Doe dit elke avond ongeveer 10 minuten. - op langer termijn: dan is afvallen een goed idee. Bij het lopen komen er nou eenmaal veel krachten op de voet, als je gewicht minder is komt er ook minder kracht op je voet en krijg je uiteindelijk minder (snel) klachten.

Bronnen:
http://www.podotherapiegroningen.nl/ziekte...
Opleiding podotherapie (student 4de jaar)