Wat te doen tegen spierpijn na griep?

ik heb de afgelopen 5 dagen met griep in bed gelegen. Nu is de koorts en hoofdpijn en het hoesten over, maar nu zit ik al een paar nachten/dagen met veel spierpijn over de rug, schouders, en benen. Ik kan geen fatsoenlijke houding vinden om te slapen zonder pijn te hebben. ik moet komende dagen weer gaan werken(vakantie zit erop), maar ben nog steeds niet van deze spierpijn af. Hoe kan ik snel hier van af komen?

het is vooral de nachtrust die er onder lijdt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.2K

Antwoorden (4)

Door te blijven bewegen, met weinig weerstand, stimuleer je om de afvalstoffen af te voeren van het lichaam. Dus ga wandelen, fietsen etc. En dan duurt het een dag of 3 dat het weer aanvaardbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ibuprofen of paracetamol nemen tegen de pijn. Spierpijn is niet in één keer verdwenen, zeker niet na een griep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maar pas op met andere medicijnen die niet in combinatie met ibuprofen ingenomen mogen worden.
Neem een pijnstiller met release werking, dan wordt de werkzame stof in beetjes afgegeven, dit werkt veel langer dan een standaard pijnstiller, daar kun je de nacht mee door. Oa Advil heeft er 1 en er zijn er nog een aantal te krijgen bij de drogisterij.
Overdag blijven bewegen en drink voldoende.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees voor gebruik altijd de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent ziek geweest in je vakantie? Je hebt je niet ziek gemeld? Griep is niet iets waar je te licht over moet denken en je mag heus nog wel een dagje uitzieken.

Er zijn geen tips om sneller van de spierpijn af te komen, je kunt de pijn verzachten met gewone pijnstillers.

Als je nu nog spierpijn hebt duidt dat erop dat de griep gewoon nog niet over is:

Spierpijn behoort tot een van de eerste verschijnselen van griep. Het kan optreden in bijvoorbeeld armen, benen en de rug. Naast dat spierpijn heel vervelend is, is het ook raar dat het ontstaat. Want waarom zou een luchtweginfectie spierpijn veroorzaken?

Boodschapperstoffen
Spierpijn van griep hebben we, net als koorts en hoofdpijn, te danken aan ons eigen afweersysteem. Onze witte bloedcellen gaan signaalstoffen door het lichaam sturen om andere witte bloedcellen voor de indringer te waarschuwen. Van deze boodschapperstoffen, interleukinen genaamd, zijn een paar dagen na de infectie grote hoeveelheden aanwezig. Deze stoffen kunnen zich ophopen in spiercellen, activeren hierin de pijnreceptoren en zorgen zo voor een vage, niet duidelijk lokaliseerbare spierpijn.

Sporten
Eigenlijk gebeurt er bij griep precies hetzelfde als bij spierpijn na het sporten. Alleen de stofjes zijn anders. Is het bij sporten melkzuur wat zich opslaat in de spieren, bij griep zijn het de signaalstoffen van ons eigen afweersysteem.

Geen functie
Zoals gezegd zijn de interleukinen ook verantwoordelijk voor de koorts bij griep. Zij zetten de hypothalamus, het regelcentrum van het brein, aan het werk om de lichaamstemperatuur op te voeren. Dit helpt bij het bestrijden van de ziekte. Want de enzymen die het virus gebruikt om zich te vermenigvuldigen, hebben een hekel aan hoge temperaturen. Voor zover bekend heeft het activeren van pijnreceptoren in je spieren geen enkele functie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, je loopt stage, ja dan ga je je niet ziek melden in je vakantie, dat heeft weinig zin als het een vastgestelde vakantie was. Doe maar rustig aan, als je echt de griep hebt gehad met hoge koorts moet je niet te vroeg beginnen.
Ivana
11 jaar geleden
Ik denk ook dat ze in het ziekenhuis niet zitten te wachten op iemand die griep heeft, al is het dan maar een restant.
Beterschap. ;-)