spijker in voet, roestig of nieuw wat te doen?

Voor beide gevallen, wat is gevaarlijker, i.v.m. giftige stoffen en of bacterien.
Hoet behandelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
97.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij in elk geval tetanusprik, bij roestig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich is de kans op tetanus tegenwoordig niet groot meer, maar je wilt het risico niet nemen als het zo makkelijk te voorkomen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nieuwe spijker is "gevaarlijker" !!! On nieuwe spijkers zit een laagje teer, is mij verteld en dus erg slecht als dit in je bloedbaan komt.
j5m
11 jaar geleden
Je moet deze tetanusprik binnen een bepaald aantal uren wel hebben ingespoten.
Weet niet meer precies hoelang.
Even het internet raadplegen.
j5m
11 jaar geleden
Het is 72 uur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
spijker zat diep in mijn voet nu 12dagen geleden en kan nog helemaal niet goed lopen zou de roest in mijn voet zitten heeft niet gebloed en elke dag op ijs staan en in ontsmetting water zitten wat kan het zijn ???? groetjes

Het beste antwoord

Als de wond niet al te diep is en als het goed bloed, even laten bloeden en dan een verbandje of pleister erop, verder niks.

Zit de spijker diep, dan de spijker er niet uithalen, maar naar de eerste hulp of huisarts gaan. (even de huisarts bellen wat het beste is)

Een diepe roestige spijker is het voorbeeld voor een kans op tetanus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vindt ik een heel fout antwoord...
altijd in zon geval even naar een huisarts. Misschien is er bij jou nog nooit wat gebeurd, maar stel dat het bij hem nou net mis gaat??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat toch niet voor elke speldenprik naar een huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thx

Andere antwoorden (3)

Ga zo snel mogelijk een tetanus spuit halen, als de oude niet meer werkzaam is,of je er nog geen hebt gehad. Bezoek iig en arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elk geval direct naar de dokter om een tetanusprik.Uitwendig kan je gewoon ontsmetten maar zoals gezegd eerst die tenanusprik.
fremar
11 jaar geleden
Als dit kort geleden is gebeurd zou ik ermee naar de dokter gaan.
In ieder geval voor een tetanusinjectie, ingeval het een vieze spijker is geweest of wanneer het in de tuin of op straat is gebeurd.
Je laat niet weten of de spijker er diep in is gegaan.
Als dit wel het geval is kan ook een botje beschadigd zijn geraakt.
In dat geval moet er misschien zelfs een röntgenfoto worden gemaakt.
Op zich allemaal niet ernstig, maar bij niets doen kunnen er vervelende gevolgen ontstaan.
Sterkte ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je er niet mee naar de dokter gaat, let dan op dat het niet gaat ontsteken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
is niet meer onstoken en heb tetanus spuit gehad gr