Cholesterol en bloedvetten hebben niets meer met elkaar gemeen dan dat ze hetzelfde transportmiddel door het lichaam gebruiken, de lipoproteïnen. Bloedvetten worden ook wel triglyceriden genoemd. Cholesterol en triglyceriden samen worden lipiden genoemd, zeg maar vetachtige stoffen.

Vaak wordt de consumptie van teveel vet, en dan vooral verzadigd vet, als oorzaak gezien van verkeerde cholesterolwaarden in het bloed maar dat is een misvatting. De oorzaak daarvan moet veel meer gezocht worden in gebruik van geraffineerde voedingsmiddelen, zoals suiker, producten van meel en zonnebloem- en maisolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Keesvi, is er nog een ander verschil te noemen, buiten dat ze beiden vetachtig zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn bijna alleen maar verschillen. Behalve dat het allebei vetachtige stoffen zijn en door lipoproteïnen worden vervoerd kan ik zo snel geen overeenkomsten verzinnen. Er zijn wel connecties, bijvoorbeeld dat cholesterol de grondstof is voor gal die een rol speelt bij de vertering van vetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Wat denk je van vitamine D?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je bewijs voor het laatste deel van je antwoord, het geraffineerde suiker deel ? Dat wijkt nl nogal af van de gangbare verklaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen denken dat het bij cholesterol om het directe effect gaat van voeding maar niets is minder waar. Onvolwaardig, geraffineerd voedsel veroorzaakt ontstekingsprocessen en daar maakt het lichaam cholesterol voor aan als genezende stof. Het directe effect van vetten op de bloedcholesterol is sowieso al te verwaarlozen want dat is hoogstens enkele honderdsten mmol/l. Er is veel meer over te vinden maar Robert Hoenselaar weet het goed en onderbouwd uit te leggen: http://voedingengezondheid.com/Negatieve-correlatie-verzadigd-vet-hartziekten.html Suiker verhoogt wel vrij snel na inname de triglyceriden. Suiker en verhoging van lipiden:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20407058
http://www.webmd.com/heart-disease/news/20100420/high-sugar-diet-linked-lower-good-cholesterol
http://www.theheart.org/article/1068299.do