Wat gebeurt er als je hechtingen langer in je lichaam laat zitten dan dat de (huis)arts adviseert?

Deze vraag in verband met een vakantie. Mijn hechtingen voor de vakantie laten verwijderen is te vroeg. Na de vakantie is (7 dagen) te laat...
(Zelf uithalen gaat niet lukken: ze bevinden zich op mijn rug. Mijn vriend weigert dit klusje te klaren... )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
106.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Durft je vriend het niet?
Het is een super eenvoudig klusje. Vertel het hem dat er niets kwaad kan. Anders vraag even aan de assistend van je huisarts of ze het hem wil uitleggen..
Het is toch onhandig om op je bestemming een hechting laten verwijderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat er daar ook ziekenhuizen zijn waar het in elk geval goed en hygienisch gebeurd. Maargoed das een keuze die je zelf moet maken.

Antwoorden (3)

Dan kan het gaan irriteren/onsteken. Mijn man heeft het ook gehad en die was maar 2 dagen later.... Misschien is er in je vakantieplek een ziekenhuis? Evt papieren meenemen van het ziekenhuis hier. Weet niet waar je heen gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in ieder geval beslist niet raadzaam om hechtingen langer te laten zitten dan strikt noodzakelijk. De kans is groot dat het weefsel hierdoor geïrriteerd raakt, waardoor je risico loopt op een ontsteking met alle gevolgen van dien, en sowieso zal de litteken die achterblijft groter en veel meer zichtbaar zijn. Zonde!

Als je vriend je niet hiermee wil helpen (had je maar een arts of verpleegkundige als vriend genomen...! (^_°) ), dan is dat nog altijd geen reden tot paniek. Ga gerust op vakantie, maar informeer vooraf of er ergens in het hotel, of in de buurt van je verblijfplaats een arts of een eerste hulppost is. Vaak hebben hotels een eigen arts of iemand met een EHBO opleiding die raad weet met het verwijderen van hechtingen, en die zullen je ongetwijfeld willen helpen. Het is een hele simpele klus.

LET OP: hechtingen met draad kunnen zo'n beetje door iedereen worden verwijderd. Draad knippen met een klein, scherp schaar, trekken, en klaar is Kees!
Voor het verwijderen van nietjes heb je een speciale tang nodig, en het kan zijn dat ze zo'n tang niet hebben op je vakantiebestemming. Je weet ongetwijfeld wat voor materiaal op je rug zit, maar mocht het zo zijn dat ze je wond met nietjes gedicht hebben, vraag dan aan je huisarts in NL of je zo'n speciale tang mag lenen (ze zijn spotgoedkoop), zodat je nietjes verwijderd kunnen worden tijdens de vakantie.

Veel plezier tijdens de vakantie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden dat hechtingen worden verwijderd zodra ze hun werk, ondersteuning bij de wondgenezing, gedaan hebben, is dat het vreemd materiaal is, dat het lichaam probeert af te stoten. Dat kan vroeger of later ontstekingsprocessen veroorzaken.

Diepere operatiewonden worden in lagen gehecht, waarbij de diepere van materiaal zijn gemaakt dat door het lichaam wordt geresorbeerd. De huid kan daar ook mee worden gehecht maar door het contact met de buitenlucht wordt daar meestal vochtbestendig materiaal voor gebruikt zoals nylon of staal.

Ik denk dat je gewoon wat materiaal mee moet nemen, schaartje en pincetje voor draadjes en een agravetangetje voor nietjes. De kans is groot dat je een verpleegkundige of een arts op je vakantiebestemming aantreft die het geen probleem vindt om je te helpen en anders kun je altijd nog een kliniek of een artsenpraktijk opzoeken. En anders wordt het wat later met een klein risico van ontsteking. Dan moet je natuurlijk wel medische hulp inschakelen, al zal dat risico bij enkele dagen tot een week wel meevallen.