Kan je lenig zijn met een Scoliose?

Ik moet voor synchroonzwemmen de spagaat kunnen. Alleen ik kom wel wat verder, maar wel wat langzamer, maar daar gaat het eigenlijk niet kom. Ik heb een scoliose, en ik heb iets aan me heup waardoor ik bijvoorbeeld me ene been verder tegen me buik aan kan duwen dan me linker been ( aan die linker been heb ik dus iets aan me heup) het is een tijdje geleden dat ik naar de fysiotherapeut ben geweest ( 3 jaar geleden ofzo ) dus ikk ben al vergeten wat ik precies aan me heup heb. Ik wil echt heel graag lenig zijn. maar mijn rug holmaken gaat heel moeilijk ( bijna niet eigenlijk! ) door mijn scoliose. is het mogelijk om door bepaalde yoga technieken of andere technieken wel mijn rug te helpen en mijn lenigheid? of dat mijn rug wel weer hol kan komen? of moet ik voor dit weer naar de fysotherapeut, in me dagelijkse leven heb ik er eigenlijk geen last van, maar ik bedoel het gewoon algemeen of dat mogelijk is? Ik hoop dat ik niet de enige ben met dit probleem ! ):

Groetjes,
Liza

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dat is heel goed mogelijk. Scoliose is immers een vergroeiing in het botweefsel. Echter is lenigheid bepaald door hoe ver je kunt stretchen met je spieren en dit is prima te trainen, alleen zul je dit op oudere leeftijd, minder snel onder de knie krijgen dan wanneer je ouder bent.

Daarnaast zou ik eerder, als je al naar een specialist wilt om het leniger te maken, een chiropractor aanbevelen, daar deze specialist meer weet van botweefsels en dit kan kraken, zodat je vanuit het kraakbeen lenigheid creëert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou dat niet link zijn, een chiropractor in combinatie met scoliose?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een chiropractor is prima opgeleid, beter dan een fysio met deze aandoening.
Als je een scoliose hebt zullen de standen van de gewrichtjes net iets verandert zijn waardoor de beweging minder kan worden. Lenigheid is niet alleen een kwestie van spieren. Je gewrichten zullen moet mee bewegen. Je spieren kunnen net zo lang zijn maar als je gewrichten hun uiterste stand hebben bereikt kun je echt niet verder.
Persoonlijk zou ik niet naar een chiropractor gaan maar eerder naar een manueel therapeut of mensendieck.
Die scoliose heb je en vervelend maar waar gaat niet meer weg. Dus de vraag is of, als je zoveel fysio hebt gehad je vraag echt te behalen valt. Succes!