Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel graads brandwond is dit?

Ik heb me verbrand.

Weet iemand hoeveel graads deze is?
En zal ik hiervoor naar de dokter gaan?
Zie foto...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
877

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

dat is 2de graats en ik had het ook maar gaat vanzelf weg !!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is op een foto heel lastig te zien. Omdat gevoel van de plek ook meespeelt. Het lijkt mij 1e graads zo op de foto. Dat ene hoekje misschien 2e maar dat kan schaduw zijn. Heel goed BLIJVEN koelen met water. Voor minimaal een half uur. GEEN ijskoud water. Bij twijfel toch even de dokterspost bellen. Beter een x te vaak dan dat je met een lelijk litteken of infectie blijft zitten. Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loslatende huid/blaar is tweedegraads. Gezien de grootte vind ik het nogal overdreven om de dokterspost in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook duidelijk: "Bij twijfel" de huisartsenpost bellen. En bellen mag altijd en kost nagenoeg niets.
Dat is een 2e graads brandwond.

"Brandwonden hebben 3 gradaties
1. Eerstegraads verbranding: rode, droge en gezwollen huid
2. Tweedegraads verbranding: rode, vochtige, gezwollen, zeer pijnlijke huid met blaarvorming
3. Derdegraads verbranding: witgele tot bruinzwarte huid die niet pijnlijk is"

De verzorging van kleine brandwonden in 3 stappen
Stap 1. Koelen en reinigen
Koel de wond minstens 10 minuten met, bij voorkeur, lauw zachtstromend water of met natte lappen.
Stap 2. Desinfecteren
Desinfecteer en verzorg de brandwond met Betadine Zalf door deze voorzichtig op de wond te smeren. In plaats van zalf kun je ook een Betadine Desinfectiezalfgaas gebruiken.
Stap 3. Beschermen
Dek de wond goed af met een verband of pleister om te voorkomen dat er vuil en bacteriën inkomen die een infectie kunnen veroorzaken. Als je een desinfectiezalfgaas gebruikt, dek deze dan af met steriel gaasverband.

Bij twijfel of gebrek aan middelen. Even naar de huisartsenpost of huisats om het te laten verbinden.

http://www.betadine.nl/brandwonden

Toegevoegd na 42 seconden:
Zelf ooit mijn gehele hand verbrand 2e en 3e graads.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een tweedegraads verbranding;

steriel afdekken met een snelverband of metalline kompres, eventueel over de kleren heen; nooit blaren doorprikken en nooit brandzalf erop doen wegens infectiegevaar.en een latere beoordeling door een arts
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding