waarom krijg ik altijd buikpijn wanneer ik gegeten heb, maar lange tijd daarvoor niks gegeten heb?

Op sommige dagen eet ik de hele dag niets, en krijg ik ineens een eetbui. Alleen wanneer ik dan net gegeten heb krijg ik enorme maagpijn, gisteravond leek mijn ribbenkast op de plek van mijn maag een stukje naar voren gedrukt te zijn en dat was ook niet erg prettig..
Hoe kan ik dit voorkomen of minimaliseren (behalve door overdag "gewoon" te eten, heb boulimia en gebruik daarbij ook sinds kort ritalin waardoor mijn eetlust overdag wordt weggenomen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet overdag wil/kan eten, is een mogelijke hulp minder in één keer te eten. Kleine beetjes is een minder grote aanslag op je maag en zal je minder snel pijn krijgen.
Ook moet je uitkijken wat je eet, als jij bijna 24 uur niet gegeten hebt en je gaat dan scherpe dingen eten komt dit ook veel harder aan.
Je moet rustig aan doen met je maag, zeker met boulimia, grote hoeveelheden en overgeven, daar krijg je eerder een zere maag van.

Antwoorden (1)

Ik kan hier maar een kort en bondig antwoord op geven, helaas niet het antwoord wat jij graag hoort: de enige optie is een regelmatig eetpatroon. Ik begrijp dat dit niet eenvoudig is als je een eetstoornis hebt, toch heb je geen andere keuze. Mijn tip: probeer niet alleen je eetpatroon te normaliseren. Zoek deskundige hulp, je hebt een gespecialiseerde therapie nodig om boulimia de baas te worden, dit is echt mogelijk (als jij gemotiveerd bent natuurlijk), ook een diëtiste als aanvulling op psychotherapie is heel nuttig.

Doe het voor jezelf Robin, voor je gezondheid en je weer goed voelen zonder jezelf te beschadigen. Je kunt bij je huisarts terecht voor een doorverwijzing. Ook de stichting anorexia/boulimia nervosa kan jou helpen.

http://www.sabn.nl/

Ik wens je sterkte en moed toe, go for it!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!
ben al in behandeling bij een psychiater en psycholoog, alleen zij schijnen dit soort dingen niet zo heel belangrijk te vinden, aangezien ik nu een gezond gewicht heb en de boulimia in remissie is. De combinatie van ritalin en veel stress op het moment zorgen er alleen op dit moment voor dat het eten wat minder gaat, en vroeg me af hoe ik dit tegen kon gaan of in elk geval pijnen na het eten kan voorkomen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, jouw psychiater en psycholoog zijn zo te horen niet gespecialiseerd in eetstoornissen. Een eetstoornis draait niet alleen om je gewicht maar om hoe je met je emoties omgaat en hoe je voor jezelf zorgt. Jouw bouliamia is niet in remissie, je hebt nog altijd vreetbuien en een ongezond eetpatroon. Je hebt meer aan gespecialiseerde hulp hoor! Ook in tijden van stress is het belangrijk om regelmatig en gezond te eten, dan ben je ook van die pijnen verlost ;-)