pijn in mijn heupen na aankoop nieuwe matras (speciaal voor rugklachten).... aan wat kan dat liggen?

Toegevoegd na 20 seconden:
Met een nieuw bed meteen ook de twee eenpersoonsmatrassen vervangen en matrassen gekocht van een heel duur merk. Omdat mijn vriend rugklachten heeft, en de matrassen speciaal hiervoor gemaakt zijn.
Maar als ik erin lig krijg ikzelf pijn in mijn heupen, ik word ervan wakker. De pijn is zo hevig dat ik bijna niet op mijn zij kan liggen. Als ik opsta kan ik bijna niet stappen. het is vooral de linkerheup.
De lattenbodem is wel niet vervangen (ik heb die van mijn oude bed erin gelegd, een gewoon oprolbare lattenbodem zonder gebogen latjes). Maar met mijn vorige (versleten en doorgezakte) matras en diezelfde lattenbodem had ik dat niet.
Ik heb het wel al gehad (heuppijn dus) bij koude. bv. Toen ik voor een vriend aan een inkom ging kaartjes verkopen en de hele tijd de koude op mijn heup kreeg van de openslaande deur. Ik wilde toen opstaan na de verkoop, maar dat lukte niet meer, mijn heup weigerde gewoon dienst en heeft toen een hele week pijn gedaan. Ook bij overbelasting kan ik heuppijn krijgen.
Nu met deze matrassen, gaat het in de loop van de voormiddag er wel weer uit. Maar de nacht nadien is de pijn er terug. Ik heb al naar de winkel gebeld, maar die zegden dat de matras optimale ondersteuning biedt, ook voor heupen etc. Ik kan ze niet teruggeven noch ruilen.
Aan wat kan die pijn liggen? En wat kan ik er aan doen?

17.7K
liveisgreat
11 jaar geleden
juist, dat vond ik eigenlijk ook. vooral als matrassen bijna 1000 € per stuk kosten heb je toch wel een serieuze investering gedaan waar wat service tegenover mag staan.
Desnoods ga ik eens langs ipv te bellen naar deze drukke zaak, misschien word ik dan duidelijker geïnformeerd. Misschien had ik de matras beter in een kleinere zaak gekocht ipv in deze matrassenmastodont :-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang heb je je matras al en hoe veel latten heeft jouw bodem?
Je moet minimaal 2 weken 'wennen' aan een nieuw matras. En hoe meer latten, hoe beter de bodem heb ik mij laten vertellen.
Succes! Niet slapen is niet leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt natuurlijk eens naar die zaak gaan en ze vertellen hoe slecht je slaapt, en de pijn die je hebt. Een matras is een van die dingen, wat doe je als je er op hebt geslapen, kunnen ze die terug nemen, of niet..? Maar aangezien het om meer gaat dan de prijs van een halfje gesneden, ja, ik zou absoluut eens gaan praten daar. Over 'wennen aan een nieuwe matras' (die verondersteld wordt 'goed' voor je rug te zijn) heb ik toch wel flinke bedenkingen. Ik heb jaren rugklachten gehad, en heb twee zware rugoperaties gehad. Ik ben nu pijnvrij maar het blijft altijd een zwakke plek in je lijf en je moet oppassen om niet die dingen te doen die de operaties teniet doen. Als ik EEN nacht op een verkeerde matras slaap, kan ik niet rechtop lopen de volgende dag. Als daar dan nog eens een nacht bijkomt op die slechte matras kan ik niet eens meer lopen van de pijn. Maar aan een GOEIE matras moet mijn lijf 14 dagen wennen?? Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk, en dan druk ik me voorzichtig uit. Ik hoop dat dit op de een of andere manier snel opgelost wordt.

Het beste antwoord

Dat komt omdat je al die tijd een ingezakte matrass hebt gehad, dit is je lichaam gewend en hier is je lichaam op gegroeid, wat overigens nog slechter voor je rug en heupen is. Ik zeg: lekker blijven liggen zo en desnoods een pijnstiller erin. Dit zal een paar dagen vervelend worden, maar daarna zal je heerlijk slapen! Je kan het zien als een luchtbed, als je een heerlijk matrass gewend bent en in een keer op een luchtbed slaapt, vind je rug dit ook niet leuk. Maar doe je dit vaker, zal je rug er aan wennen. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen informeren! Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans dat dit komt door het nog wennen aan het nieuwe matras lijkt mij ook het meest waarschijnlijke. Toen wij overgingen van onze oude doorgezakte matrassen naar nieuwe traagschuimmatrassen had ik ook soortgelijke ervaringen. Het was toen ook de eerste tijd wat "vreemd" om uit bed te stappen. Volgens de matrasfabrikant waar wij de matrassen van hadden (wij mochten de maand 14 dagen "uitproberen") was het inderdaad normaal dat je de eerste tijd klachten kunt krijgen doordat je moet wennen aan de nieuwe matras. Na verloop van tijd moeten de klachten wel minder worden. Zal bij de een sneller gaan dan bij de ander. Maar ik zou het zeker nog een aantal weken de tijd geven.

Andere antwoorden (2)

Ik herken het probleem want heb ook een speciale matras. De matras is onderverdeeld in compartimenten (pocketvering).
Probeer als je voelt dat de matras drukt een beetje naar onder of naar boven te liggen tot je de juiste ondersteuning krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal, wanneer je op een 'normale' matras op je zij ligt, draai je je in je slaap om omdat de drukpunten in je lijf (schouders, heupen) minder doorbloeding hebben en zeer gaan doen. Je wordt in een normaal geval niet echt wakker maar je slaap wordt iets lichter op die momenten dus draai je je om.

Wat jij beschrijft doet mij denken aan arthritis. Dit is een chronische ontsteking van weefsels rondom gewrichten waardoor die vaak snel pijn doen wanneer er druk op komt, zoals wanneer je op je zij ligt. Die pijn is behoorlijk gemeen, en ja, dit zal je zeker uit je slaap halen. Ik weet het uit ervaring.

Je kunt proberen om aan je matras te wennen en voor je naar bed gaat een goeie pijnstiller te nemen. Ik denk alleen dat dit het symptoom oplost, en niet de oorzaak, en het kan blijken dat je overdag toch de pijn hebt van stijfheid.

Ik heb lange tijd op een waterbed geslapen, en daarop heb je zo goed als geen drukpunten, alle druk wordt helemaal gelijkmatig over je lichaam verdeeld en (althans in mijn ervaring) je wordt vaak wakker de volgende dag in de zelfde houding als waarin je in slaap valt. Ik heb nu een matras met lucht, en dat heeft min of meer hetzelfde effect als een waterbed.

Misschien kun je een soort van dek over de matras kopen van dik natuurlijk rubber (latex), dit is heel flexibel en vangst misschien de druk op van je heup gewricht.

Ik wens je het allerbest, en hoop dat je snel een oplossing vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artritis ontstaat niet ineens doordat je op een andere (en zelfs betere) matras gaat slapen. Als er sprake van artritis zou zijn, hadden er ook al klachten moeten zijn bij de vorige matras. Lijkt me erg voorbarig om zoiets meteen artritis te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik schreef: "Wat jij beschrijft doet mij denken aan arthritis..." Dat betekent dat het voor mij klinkt als arthritis en de enige reden dat ik dat schrijf is dat ik zelf dezelfde symptomen heb en weet van mijzelf zeker dat het arthritis is. Dit is dan ook de reden dat ik het NIET "meteen arthritis noem". En ALS het dat zou zijn, betekent dat niet dat er al eerder dat soort klachten moeten zijn geweest.