Altijd spanningen als ik bij familie van mijn vriend ben, zo erg dat ik erg ziek wordt. Iemand idee wat hier tegen te doen is (zie uitleg)?

Ik ben altijd al wel snel zenuwachtig maar niet zo erg als ik bij de familie van mijn vriend zit. Ik ben er nu al bijna 1 jaar. Het gezin van mijn vriend is super aardig en daar ben ik graag. Ook bij familie ben ik graag. Maar als we naar die familie heen gaan, bijvoorbeeld: etentje, sinterklaas viering, kerst etc. dan wordt ik ziek van spanningen. De familie is heel aardig tegen mij en probeer ook nergens aan te denken (qua ziek worden of spanningen) maar toch gebeurt het. Met mijn ouders kan ik hier niet goed over praten want die begrijpen mij niet en zeggen dat ik het gewoon uit mn hoofd moet zetten (die spanningen) maar dat lukt me helaas niet. Ik heb de laatste 2 keer geprobeerd om nergens aan te denken. Toch kreeg ik weer erge steken in mijn maag waardoor ik ziek werd en naar huis moest (heel rot op een sinterklaasviering). Heeft iemand enig idee wat ik hier tegen kan doen? Een dokter kan hier volgensmij ook niks aan doen, en zelf lukt het ook niet. Hopelijk is het een beetje duidelijk, maar zit er al tijd mee. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Adem halen en langer uitademen dan je inademt, daar word je rustig van, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een rustgevend middeltje dat je bij de drogist haalt, bijv valeriaan of Bach rescue spray, daar word je niet suf van en voor een keertje gebruiken, bij dit soort familiebijeenkomsten, is dit een goede oplossing.
Als je de familie beter en langer kent, gaan deze zenuwen vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een -? Ik vind het, wederom, een duidelijk en vooral praktisch antwoord. + dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt doki, jammer dat die min niet gemotiveerd wordt en dat er geen 'beter" antwoord van diegene komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bedankt Anyway.
Je moet er achter zien te komen WAAROM je zoveel spanning voelt wanneer je naar je vriend's familie gaat.
(Als je namelijk weet waarom iets gebeurt, kun je pas naar oplossingen zoeken)

En om daar achter te komen zou je de hulp kunnen inschakelen van een therapeut.
Weten waarom je zoveel spanningen voelt, en weten hoe je deze kan tegengaan/oplossen, kan je in de toekomst ook helpen bij andere situaties.
Je zou er dus voor de rest van je leven plezier van kunnen hebben als je nu dit probleem aanpakt met goede hulp.

Toch naar de huisarts dus, voor een verwijsbrief.
Tip: Ga voor therapie naar de HSK. Die zitten door heel Nederland, de gesprekken worden vergoed door de verzekering en er werken degelijke, praktische psychologen die jou met ongeveer 5 gesprekken van je probleem kunnen afhelpen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het vertellen tegen zijn familie dan weten ze wat er aan de hand is en kunnen ze met je praten , misschien dat dat de stress wegneemt. Want anders denken ze misschien ook wat een rare meid , veel ziek en als je het uitlegd begrijpen ze het !!