Wanneer iemand last van obstipatie heeft, kan hij dan tegelijkertijd ook diaree hebben?

Een client van ons heeft last van obstipatie, maar soms komt er dan ondanks dat hij niet naar de w.c. kan ineens een golf van diaree, wat hij dan weer niet kan stoppen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (3)

Ja zeker, dat heet 'overloop diarree'.
Er zit ontlasting vast in de darm, door deze afsuiting ontstaat er veel druk in dr darmen. De nog dunne ontlasting die dus hoger uit de darm komt sijpelt dan als het ware langs de prop heen.
Reden om met een arts te overleggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat het ook kan zijn is de reactie op laxeer middelen als die gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou PDS ook niet uitsluiten. (Prikkelbare Darm Syndroom). Dit gaat meestal ook gepaard met sterk wisselende dichtheid van de ontlasting (van obstipatie tot zeer dun).
Als het al een wat ouder iemand is, dan zou inderdaad overloopdiarree eerder voor de hand liggen.

In ieder geval reden voor een bezoekje aan de (huis)arts. Ook om aandoeningen als Crohn e.d. uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij net als bovenstaand antwoord inderdaad ook op het PDS lijken. De wijze van ontlasting kan dan heel variabel zijn.

Zoals eerder gezegd: doorverwijzen naar een arts als hij niet zelf gaat/ wilt gaan.