Wat kan de oorzaak zijn, dat je duizelig wordt wanneer je in je bed ligt en je gaat je omkeren naar de andere schouder?

Ik heb het meerdere keren ervaren en het lijkt net, alsof je de hele kamer over je heen voelt komen. Geen prettig gevoel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Benigne Paroxysmal Positional Vertigo (BPPV) wil zeggen een goedaardige, aanvalsgewijze,
positieafhankelijke draaiduizeligheid. BPPV wordt veroorzaakt door losgebroken oorsteentjes. Deze
oorsteentjes van kalkzout calciumcarbonaat (statoliet) bevinden zich in het utriculum, een gedeelte
van het binnenoor, en rusten hier in een gelatineuze massa op zintuigharen. Buiging van de
zintuigharen informeert de hersenen over evenwicht en positie. De oorsteentjes kunnen losraken door
een infectie, een hoofdtrauma of door degeneratie van het binnenoor bij het ouder worden en zich
verplaatsen tot in een van de halfcirkelvormige kanalen. Normaal worden deze kanalen alleen
geprikkeld door beweging van het hoofd.
BPPD wordt dus veroorzaakt door oorsteentjes in een deel van het binnenoor waar ze niet horen te
zitten en waar ze duizeligheidsklachten geven bij bepaalde hoofdbewegingen.
Kenmerken van BPPV
Kenmerken van BPPD zijn draaiduizeligheid, aanwezig enkele seconde na het maken van een
specifieke beweging van het hoofd, zoalsvoorover buigen, omrollen in bed of naar boven
kijken.De duizeligheid duurt meestal niet langer dan een minuut en is vaak aanwezig in lig.
Dit is een kenmerkend verschil van BPPV met andere vormen van duizeligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zou misschien een evenwichtsstoornis kunnen zijn.
ik zou het anders niet weten.
ben je al eens bij je huisarts geweest?
deze zou dat misschien kunnen bevestiggen.
veel suc6

Toegevoegd na 59 seconden:
of je iets anders kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal helpt de Epley manoeuvre, dit gebeurt in het ziekenhuis bij een duizeligheidspoli, maar er zijn ook huisartsen die dit kunnen. Succes!