Is het normaal om te trillen (tijdens?) na het flauwvallen?

Het trillen is niet van te voren, maar er na.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
het trillen komt door gebrek aan energie en voedingsstoffen. Val je vaker flauw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het was de eerste keer in heel mijn leven. En toen ik lichter in gewicht zat had ik het niet, dus ik vond het wel raar. En ik weet dat het flauwvallen erbij kan horen, maar ik had nog nooit gehoord over trillen.
Ritsuka
11 jaar geleden
of je flauwvalt heeft niets met je gewicht te maken, eerder met o.a. je bloeddruk en of je wel genoeg hebt gegeten op een dag.
Wanneer viel je flauw? hoe lang was het geleden dat je wat at? voelde je het aankomen of was je onverwachts weg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was vanochtend rond 11 uur, en ik had gewoon die avond ervoor nog avondgegeten om 6 uur. En ik voelde het wel aankomen ja, daarom hield ik mij ergens aan vast. En meestal is het dan alleen even zwart voor mijn ogen en daarna trekt het langzaam bij ofzo. Maar nu viel ik dus even weg en op de grond.
Ritsuka
11 jaar geleden
Tsja, je laatste maaltijd was dus iets van 17 uur geleden. Dan zijn je reserves wel een beetje op ja, vind je het gek dat je dan flauwvalt of zwarte vlekken krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauwvallen,trillen heel herkenbaar voor mij,helaas.
Ik heb een periode gehad dat ik dit elke dag had.
Nu nog wel een paar keer per week.
Dan daalt je bloedsuikerspiegel.
En dan krijg je dit soort klachten.
Ik zie dan ook vaak sterretjes en ik ga zweten en krijg het benauwd.
Het klopt wat Cryofiel zegt:het is een soort hypo(dat zeiden mijn behandelaars ook)
Ik probeer dan toch wat te eten,een beschuitje of bakje yoghurt.
Ik hoop dat het een beetje gaat met je nu.
Probeer iedere dag in ieder geval wat gezonde dingen te eten,en misschien multivitamine en ijzertabletten erbij,ik doe dat zelf ook.
Ik kom niet aan(dat kan ik nu echt niet),maar ik val nu ook niet meer af.
En dat is nu ff het belangrijkste,want ik heb nog steeds groot ondergewicht.
Pff,wat een ellende hè?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet na 17 uur toch wel iets eten ,Ik denk dat je bloedsuiker erg laag was,door gebrek aan glucose! en s morgens een ontbijtje he1 plak ontbijtkoek ,of een appel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het zo lees heb je een eetprobleem en flauwvallen is een zeer duidelijk signaal van je lichaam dat je ziekt bent. Dit is de laatste keer voor mij dat ik op zulke berichtjes van jou ga reageren, tenzij je hulp wilt maar niet weet hoe je dat moet krijgen. Dan ben ik natuurlijk bereid om je te helpen. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al hulp. En dan daarbij verplicht ik niemand om te reageren.

Het beste antwoord

Ja, dat is normaal. Zeker in jouw geval.

Jij valt flauw doordat je jezelf uithongert (anorexia). Je lichaam heeft daardoor niet alleen een chronisch gebrek aan energie, maar op bepaalde momenten ook een acuut gebrek aan energie.

Dat acute gebrek aan energie uit zich in een gevaarlijk lage bloedsuikerspiegel. Dat is de reden dat je flauwvalt.

Wanneer je daarna bijkomt, is je bloedsuikerspiegel natuurlijk nog steeds veel te laag. Daarvan gaan je spieren trillen: dat is een normaal symptoom van een hypo, zoals diabetici dit noemen.

Dat je voorafgaand aan het flauwvallen niet trilt, komt doordat je dan eigenlijk al veel te slap bent (dat is dus het chronische energietekort, (nog net) niet het acute energietekort). Alle processen in je lichaam komen tot stilstand, net als een auto met een lege brandstoftank. Je lichaam gaat als het ware in de noodstand, in een uiterste poging te overleven. In die noodstand wordt geen energie gebruikt voor het trillen dat bij normale mensen zou optreden.

Na het bijkomen gaat het lichaam wel trillen. Dat komt doordat na het flauwvallen een nood-noodprogramma ervoor zorgt dat je toch weer bijkomt. Bijkomen is op dat moment nóg belangrijker voor het overleven dan energie sparen. Een stoot adrenaline zorgt er dus voor dat er een alarm afgaat en dat alle processen, ondankt het gebrek aan energie, toch even actief worden - inclusief het trillen.

Cryofiel
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Heel goed antwoord!+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit ik me volledig bij aan. +
Ritsuka
11 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, het is mij wel duidelijk.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nu deze duidelijkheid nog omzetten in aktie. Dat is aan jou. Sterkte daarbij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt allemaal+
Ik weet er alles van.
Ik had en heb hetzelfde,en dan ook nog benauwd en zweten.
Soms durf ik dan niet alleen weg.
Ik ben wel eens terug naar huis gegaan omdat ik zo beroerd werd.
En een keer bijna onderuitgegaan in een winkel.
Ik heb sinds die keer dextro bij me,net als mensen met Diabetes vaak doen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou, "goed kennen" is overdreven. Maar je hoeft slechts enkele van haar vragen te zien en je weet dat ze een enorm eetprobleem heeft: anorexia. Gelukkig is vraagstelster intussen wel zo ver dat ze weet dat ze anorexia heeft, en heeft ze dat hier ook toegegeven. Ze zit nog wel heel duidelijk in de fase dat ze obsessief bezig is met eten, met calorieën, en met haar gewicht. En haar zelfbeeld is nog lang niet in orde: ze ziet (bij wijze van spreken) een nijlpaard als ze in de spiegel kijkt, in plaats van de breekbare eenzame maïshalm die de rest van de wereld ziet. En ze legt de oorzaak van haar problemen nog steeds in haar eetpatroon, in haar vetkwabben (echt waar, ZIJ ziet vetkwabben aan haar lichaam!), in haar calorieën, in haar sportieve activiteiten om gewicht weg te werken - en dus (helaas) nog niet in haar psyche, die haar wereldbeeld op dit moment zo vervormt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je mij zo goed denkt te kennen..
MissBiggie
11 jaar geleden
Het IS gewoon zo, faith

Andere antwoorden (1)

Trillen na het flauwvallen is normaal. Ook kun je gaan zweten en je licht misselijk en duizelig voelen. Geen reden tot zorg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen reden tot zorg? Flauwvallen lijkt me altijd reden tot zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt niet gevraagd naar de reden/gevolgen, enkel naar de omstandigheden tijdens en na het flauwvallen zelf. En dit zijn de normale omstandigheden. Vandaar dat ik dit antwoord gaf. Overigens hoeft flauwvallen niet direct altijd iets te betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, het is een goed antwoord, alleen had ik de toevieging 'geen reden tot zorg' niet gemaakt. Daarnaast ken ik de vragen geschiedenis van @Faith, die stemt tot grote zorgen, maar dit terzijde.
Antwoord is goed.
Cryofiel
11 jaar geleden
Flauwvallen hoeft niet altijd iets te betekenen, maar vraagstelster is zwaar ziek. Ze lijdt aan een ernstig geval van anorexia. Op dit moment is ze haar lichaam grondig aan het vernietigen. Voor zover ik weet is ze nog niet onder psychiatrische behandeling, dus zal die zelfvernietiging voorlopig doorgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank dat je er nog even op terugkomt, ik ben hier nog niet zo lang en ben dus ook niet op de hoogte van omstandigheden.
Ritsuka
11 jaar geleden
het trillen na het flauwvallen is vaak normaal ja, maar als de vraagsteller regelmatig flauwvalt, is dat wel reden tot zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Josefientje.
En cryofiel, overdrijven is ook een kunst.. Ik heb een kleine terugval, ik ben niet zwaar ziek. Dat is een groot verschil.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik help het je hopen... Helaas heb ik wel vaker mensen gehoord die er echt van overtuigd waren dat ze "slechts een kleine terugval" hadden, of dat hun huidige situatie "maar tijdelijk" was, en dat ze "binnen een week of twee" weer iets meer zouden gaan eten. In die gevallen bleek dat er echter consequent niet van te komen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik daarom ook in jouw geval niet direct van je aanneem dat je echt "een kleine terugval" hebt. Zou best kunnen hoor, daar niet van - maar gezien mijn ervaringen met anderen ben ik vooreerst skeptisch.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb het even nagezocht. Je hebt minimaal sinds februari 2011 zeer ernstige eetproblemen. Misschien zelfs nog wel langer. Dat betekent dat je nu al bijna twee jaar lang rondloopt met een gigantisch probleem. Dat je daar zelf de ernst niet van inziet, onderstreept de ernst ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja waar ik dit jaar voor opgenomen Ben geweest. En zoals ik dus Al zei, is het nu een kleine terugval.