Ik heb sinds enige tijd totaal geen oorsmeer meer. Geen gehoorklachten, geen verstoppingen, geen pijn. Wat kan hier de reden voor zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Geen probleem toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen probleem nee, maar het zal toch wel iéts betekenen neem ik aan
niko
11 jaar geleden
dat lijkt op :ik heb geen problemen,help.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, met deze klachten zou ik even langs de huisarts gaan!
MissBiggie
11 jaar geleden
Dat lijkt me geweldig. Prijs je gelukkig :-)

Het beste antwoord

'Geen oorsmeer' - althans, niet in de buitenste gehoorgang en in de oorschelp - is de meest natuurlijke situatie. Op plekken waar je er bij kunt of er aan kunt zitten, hoort het ook namelijk niet.
Incidenteel kan er een klein beetje ingedroogd oorsmeer uit je oor vallen, en dat is dan alles.

Vergelijk het maar met : ik heb totaal geen snot in mijn neus. Hooguit is de binnenkant een beetje vochtig Prima. Dan ben je niet verkouden en prikkelt er niks je slijmvliezen en zijn je ogen niet overactief aan het tranen.

Alleen wanneer je regelmatig in je oren zit te pulken, met apparaatjes (haarschuifjes, paperclips, wattenstaafjes) dieper gaat dan je met je vinger kunt komen zul je overmatig oorsmeer produceren, zodat het wat verder buiten je gehoorgang kan komen, kan gaan jeuken, en zo een vicieuze cirkel laten ontstaan. (Die overigens ook niet meteen kwaad kan, hoor).

Maar als je gewoon goed voor jezelf zorgt, en je oren gewon meeneemt met je dagelijkse wasbeurt, zul je normaliter niet teveel oorsmeer produceren en er dus niks van merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb zelfs ooit gehoord dat een otoloog zei dat je niet te ver je oor in mocht gaan. Hoe ver maximaal, werd hem gevraagd. Zijn antwoord: maximaal zo ver als je er met je elleboog in kunt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol: . Ik heb geleerd met je wijsvinger. Wat inderdaad nog wel een fractie dieper is, maar nog wel veilig.

Andere antwoorden (1)

Het klinkt alsof je oren in orde zijn, gezond dus. Of ookwel genezen zijn.
Neem aan dat je hiervoor wel vaker last had van je oren? (Dat blijkt niet helemaal uit je vraag)

Wellicht ben je gezonder gaan leven, eten, heb je je minder zorgen gemaakt om je oren. ?