Kan een verstopte neus verband hebben met vermoeidheid?

Ik sta nooit uitgerust op, en ik sta altijd op met een grotendeels verstopte neus.
Als ik ga sporten, zoals spinning gaat m'n neus tijdelijk open, maar sowieso sta ik elke ochtend met een verstopte neus op.

En het scheelt per dag of in hoe verre die de rest van de dag verstopt blijft.
Kan dit ook te maken hebben met mijn vermoeidheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk hoe vochtig de slaapkamer is. van een droge slaapkamer raakt je neus ook verstopt. helpt het als je de binnenkant van je neus een beetje vochtig maakt? en ja, van een verstopte neus wordt je moe. maar van vermoeidheid krijg je geen verstopte neus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie al hele goede reacties hier staan, wat ik wel even wil zeggen is dat als je minder zuurstof binnen krijgt, je sneller moe wordt. Ik weet niet of dit ook kan door een dichte neus.

Antwoorden (5)

Klinkt als een allergie. Dus ga eens langs bij je huisarts.
Kan zijn dat je alergisch bent voor bv stof, dat is er altijd op je slaapkamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Althans dat zegt de dokter.
Toevallig heb ik het hier gister over gehad met mn arts. Zij zegt dat als je neus dicht zit je automatisch door je mond gaat ademen. En dat kost niet meer moeite.
Ik heb mn twijfels, als ik meerdere malen per nacht wakker wordt door mn dichte neus. Veroorzaakt mn dichte neus toch vermoeidheid, lijkt me zo.
Dan moet je toch achterhalen waar die dichte neus vandaan komt. Allergie waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word iig nooit 's nachts wakker ervan. Ik kom alleen 's ochtends moeilijk uit m'n bed. Omdat ik dan zo moe ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als het wel een allergie is, dan kun je daarvan wel moe zijn. Stomen helpt dan geen fluit, maar antihistaminica wel. Overleg met de huisarts dus.
Stomen kan helpen. Houd uw hoofd boven een kom met water, gemengd met bijvoorbeeld hete kamillethee, en adem door uw neus. Adem langzaam in zodat uw neus niet kan verbranden. De damp helpt het neusslijm te verdunnen.
Probeer een luchtbevochtiger.Droge lucht kan uw neusslijmvliezen irriteren. Als de lucht bij u in huis droog is dan kunt u deze bevochtigen met behulp van een luchtbevochtiger. Vergeet niet het water in de luchtbevochtiger elke dag te verversen en het systeemvolgens de instructies van de fabrikant te reinigen.
Rhinitis sicca is een vorm van chronische (langdurige) ontsteking van het neusslijmvlies (rinitis). Rhinitis sicca blijft meestal beperkt tot de voorkant van het neustussenschot. Iemand met rhinitis sicca produceert weinig snot. Het belangrijkste symptoom is dan ook een droog gevoel in de neus. Ook zitten er veel korsten in de neus en heeft de patiënt een verstopt gevoel. De oorzaken van rhinitis sicca lopen uiteen van langdurige of bovenmatige blootstelling aan tabaksrook en luchtvervuiling, tot blootstelling aan extreme temperaturen (heel koude of juist heel warme lucht). Ook blootstelling aan heel droge lucht, bijvoorbeeld te warm gestookte ruimten of ruimten met airconditioning, kan tot rhinitis sicca leiden. Mensen met rhinitis sicca hebben blijvend last van een verstopte neus. Langdurige belemmering van de neusademhaling kan tot vermoeidheid leiden en een verstopt gevoel in het hoofd geven. De korsten opgedroogd snot in de neus ervaart de patiënt vaak als hinderlijk. Als hij of zij dan voortdurend aan de korstjes zit te pulken of ze lostrekt, kan het slijmvlies beschadigen, met zweertjes en bloedneuzen tot gevolg. Dit leidt in de meeste gevallen tot verdwijning of beschadiging van het neusslijmvlies. In ernstige gevallen kan er zelfs een gat in het neustussenschot ontstaan. Het gebruik van corticosteroïden-neusspray helpt het droge gevoel bij rhinitis sicca te verlichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je huisarts eens mijn verhaal gaan vertellen bij je huisarts.

Wat ze zegt over automatisch ademen met je mond, als je neus verstopt zit, klopt 1000%

Ik had dezelfde symptomen als jou. Zo erg zelfs dat ik als een wrak toch opstond, omdat ik wist dat na een uur wakker zijn, ik fitter ging zijn dan als ik bleef slapen.

Uiteindelijk sliep ik 1 week aan 1 stuk. Gelukkig was mijn toenmalige partner verpleger van opleiding en had ik thuis toen een soort van privé-ziekenhuis.

Dus hij maakte me wakker om te eten en liet me slapen als een blok. Door zijn reactie bij mijn toenmalige huisarts (j, veranderd, want een huisarts op 50 km afstand is een onmogelijke situatie), is mijn neus-, keel- en oorspecialist en mijn longarts in hetzelfde ziekenhuis verwittigd geweest.

Ze hebben samen uit gezocht hoe ik opnieuw uit mijn bed kon geraken. Als mijn neus verstopt was.

Hun oplossing was een neus-operatie: het verwijderen van mijn neusschelpen, het rechten van mijn neusbeen en een puffer (rode model ventolin, indien nodig).

Ja, ik heb nu wel op de momenten dat iemand anders een verstopte neus heeft. Een kraan als neus, want dan blijft ze lopen. Nu met mijn huidige huisarts is dat vlug op gelost geraakt.

Dus ja, ze heeft gelijk, maar die vermoeidheid is écht vervelend en bij mij werd de toestand enkel slechter en slechter en belandde ik een week in mijn bed met een keel, waar de dokters een grote stap achteruit zetten bij het kijken waarom mijn keel pijn ziet, want ze vonden mijn keel geen zicht meer doordat je neus de lucht zuivert en je mond niet.

Dus naar een andere huisarts om een tweede opinie als je huidige huisarts na mijn verhaal nog niets wilt doen, is aan te raden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook last van gevoel van verstopte neus wat vermoeidheid geeft, maar dit heeft niet met het neusslijmvlies te maken, noch met allergie; antihistaminica en neusspray werken niet. Ik denk dat het te maken heeft met doorbloeding van het hoofd, dus met vasodillatie en de signaalstoffen die het lichaam voor die regulering gebruikt. Een zeer belangrijke factor daarbij is de hoeveelheid CO2 in het bloed, deze moet niet te laag zijn, hij wordt te laag wanneer iemand sneller ademt dan nodig is. Dat merk je niet, maar de verstopte neus en vermoeidheid wel. Vermoeidheid krijg je doordat bij te lage CO2 spanning in het bloed, de hemoglobine in rode bloedcellen de zuurstof minder makkelijk vrijgeeft waar het nodig is. Je hebt dan wel 99% zuurstofverzadiging maar wanneer de O2 niet wordt losgelaten krijgen cellen toch O2 tekort. Vaak ademenen mensen tijdens de slaap ook anders. Versnelde adem kan verschillende oorzaken hebben zoals (niet in bloedbeeld aantoonbare) low grade ontstekingen, welke bijv met voedingsovergevoeligheden cq reacties v immuunsysteem te maken kunnen hebben. Maar ook ontstoken tandvlees kan al een oorzaak zijn of een candida infectie waarvan je geen weet hebt. Stress is ook een factor. Sommige voedingsmiddelen zouden ook de adem versnellen zoals zuivel producten, suikers en gluten en al helemaal koffie cola zwarte en groene thee. Let er eens op of je na gebruik daarvan meer last hebt.

Wanneer je gaat sporten adem je ook sneller, maar je verbrand glucose waardoor meer CO2 in bloed komt, naast bovendien toename van andere regulatiestoffen zoals dopamine en noradrenaline, welke ook meer bloed naar vitale organen, oa hoofd, sturen.
Je kan voor jezelf testen of je neusverstopping met ademhaling te maken heeft, door bijv een aantal malen achter elkaar je adem zo lang mogelijk in te houden, waarbij je wel echt je grens opzoekt. Dan kan de neus wel even open gaan. Lees eens over de 'buteyko methode', daar staat meer uitleg over dit probleem. Meer antioxidanten consumeren zoals bacopa monnieri zou bij ontstekingsgerelateerde oorzaken soelaas kunnen bieden. Succes!