wat moet je doen met een waarschijnlijk ontstoken en kloppende vinger?

ik heb sinds maandag ochtend opeens een kloppende ontstoken vinger.
ik denk dat de vinger ook ontstoken heb.
dus ik hoop dat er een verklaring voor is en dat jullie die vertellen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
191.3K

Het beste antwoord

Bijt of zit je aan je vinger nagels/velletjes? Als je bijvoorbeeld een nagel afscheurt, trek je soms wel eens wat vel mee van je nagelriem of wat er naast zit. Er ontstaat een wondje en daar kunnen dan bacteriën in gaan. Gevolg; een ontstoken vinger. Vaak helpt het als je in je vinger knijpt (dit doet ontzettend veel pijn) maar in de meeste gevallen komt er vocht of pus uit, en dit verlicht de druk toch wel wat.

Beterschap in ieder geval.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sodabadjes nemen is het beste wat je kunt doen. Maar als de druk op je vinger enorm is, en hij ziet toch een beetje groen of geel, kan je het beste er mee naar de dokter gaan als je zelf niks durft te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje nog

Andere antwoorden (5)

Morgen mee naar de dokter. 1000 mg paracetamol nemen, dat werkt ontstekingsremmend. En je vinger in een bekertje warm water met biotex GROEN houden. lekker een minuut of tien laten weken. Dan droog deppen. En nogmaals Morgen naar de HUISARTS!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol werkt NIET ontstekingsremmend. En je hoeft niet met ieder wissewasje naar de dokter. Als de symptomen toenemen, verergeren of de kwaal niet overgaat is het vroeg genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huh? Mijn internist zegt van wel,... En aangezien de vraagsteller al een paar dagen last heeft....
Een sodabadje maken en daar de vinger in ontsmetten. Dat elke dag herhalen tot het genezen is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je hoeft in eerste instantie niet naar de dokter met zo'n ontstoken plek. Vaak geneest het vanzelf, na een paar dagen ongemak. Maar soms kan de ontsteking zich uitbreiden. Dan is er een zwelling te zien met een geel/groene kleur. Je huid gaat dan steeds strakker staan en wordt steeds pijnlijker. Dan is het tijd om naar de huisarts te gaan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, ik had dit antwoord niet gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, geen paniek. +1
Als de vinger rood is en je weet waar de infectie of ontsteking zit, kun je er trekzalf op doen.

Het beste is als je niet naar de dokter wilt of kunt: kopje warm water met soda. Half uur de vinger er in houden en desnoods een uur later herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even mee naar de huisarts gaan.
Een ontstoken vinger kan vervelend gaan zweren met alle gevolgen van dien, als deze niet goed behandeld wordt.
Een flinke ontsteking kan schade aanrichten als deze onbehandeld blijft. Het hoeft niet, maar het kan wel gebeuren.
De huisarts kan bepalen of je antibioticum nodig hebt, of dat weken in een sodabadje voldoende is.

Misschien heb je een wondje gehad waar vuil in is gekomen?
Je kunt sowieso dit weekend even weken in een sodabadje, dat is altijd goed.
Is je vinger maandag nog ontstoken, ga dan even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook met warm water en biotex en dan even er in laten zitten. Dan is je huid zacht en dan kan je met een pincet een beetje open maken en dan duwen dan komt al dat groene spul/ bacteriën eruit en dan is het niet helemaal weg maar mindert wel als je het vaker doet gaat het vanzelf wel alleen je moet wel zorgen dat er geen bacteriën weer er in komen. PS het is gene fijn gevoel om het er uit te duwen maar ik vind ik persoonlijk fijn als het weg is