Hoe voorkomt je "weekendhoofdpijn" na een drukke werkweek?

Mijn vriend heeft vrijwel iedere vrijdagavond en/of zaterdag knallende hoofdpijn. Alle spanning en stress van de werkweek komt er dan uit.
Hoe kan dat voorkomen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.4K

Antwoorden (5)

De beste methode is natuurlijk: zorgen dat hij niet zo'n grote "voorraad" stress opbouwt gedurende de werkweek.

Laat hem eens kijken wat het is dat hem zoveel stress geeft. Is het de werkdruk? Zijn het de werkomstandigheden? De collega's? Is het echte druk, of is het een soort zelf-opgelegde druk?

Daarnaast zijn er twee andere dingen die vaak worden vergeten, en die ook een stevige weekendhoofdpijn kunnen veroorzaken: dagritme en koffie.

Het dagritme is de tijd waarop je opstaat, ontbijt, actief wordt, enzovoort. Veel mensen hebben in het weekend een heel ander dagritme dan gedurende de werkweek. Dat kan voor hoofdpijn zorgen.

(Ik lees echter dat de hoofdpijn bij jouw vriend al op vrijdagavond begint. Als hij die vrijdagavond nog niets anders heeft gedaan dan op maandag- t/m donderdagavond, is het veranderde dagritme bij hem dus niet de oorzaak.)

De andere mogelijke oorzaak is koffie. Koffie doet van alles met je lichaam. Eén van de dingen die koffie doet, is het veranderen van de bloedstroom in de hersenen. Als jouw vriend gedurende de werkweek sloten koffie drinkt, en daar vanaf vrijdagmiddag in één klap mee ophoudt, is de hoofdpijn die hij voelt een soort onthoudings-hoofdpijn.

Of dat bij hem het geval is, kan hij eenvoudig proberen. Hij weet wanneer de hoofdpijn begint. Laat hem één tot twee uur vóór dat moment eens een paar bakken sterke koffie drinken, en kijk of dat helpt.

--

Maar gezien jouw verhaal vermoed ik dat de stress de hoofdoorzaak is, en dat koffie en dagritme hooguit bijkomend zijn. In dat geval zal hij toch echt de oorzaak moeten aanpakken.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
tikrit
11 jaar geleden
+
ItisILeClerc
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Dagritme zal het niet zijn, want ook in het weekend gaat de wekker meestal vroeg. Als hij een uur langer slaapt dan door de week, is het lang.
Qua koffie is wat hem betreft ook niet van toepassing.
Je hebt 100% gelijk voor wat betreft de werkomstandigheden. Je weet dat je zoiets niet moet aantrekken, maar toch blijft het moeilijk...
En solliciteren wilt in deze tijden niet zo opschieten, helaas!
Hallo,
Het zou zo maar kunnen dat je vriend op zijn werk meer koffie drinkt dan thuis, gewoon uit gewoonte en waarschijnlijk makkelijker beschikbaar dan thuis.
wat er gebeurt als je daar in het weekend niet mee door gaat je dan een soort afkickverschijnselen krijgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring was dat uitslapen op de zaterdag steevast leidde tot een flinke hoofdpijnaanval.Op tijd opstaan was beter. Daarnaast is yoga en meditatietraining misschien een goed idee, dan bouwt hij meer ontspanning in zijn lijf op.
Het kan idd. ook met andere voeding in hetweekend te maken hebben, laat je testen door een goede allergoloog.
Ik was bv. overgevoelig op E-nummers die in de macaronisaus voorkwamen, die we vaak in het weekend maakten.
11 jaar geleden
Als hij doordeweeks erop let dat hij herstelt van de stress, loopt het ook niet te hoog op. Een goede leefstijl met gezond eten en regelmatig lichaamsbeweging draagt daar aan bij. Met lichaamsbeweging wordt niet zwaar sporten bedoeld. Dat zal de stress die het lijf ervaart alleen maar meer verhogen. Naast een gezonde leefstijl kan rustig ademhalen en een langzame uitademing helpen. Door hier dagelijks regelmatig aan te denken, loopt de lichamelijke stress niet te hoog op. Neem eens contact op met een ademhalingstherapeut. Of een psychofysioloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk moet je voorkomen dat de invulling van je weekend heel anders is dan je werkweek, dat is de kern.
dus afgezien van naar je werk gaan, niet te veel veranderen.