Wat te doen bij kortademigheid?

Ik ben een paar dagen geleden ziek geweest. Ik was erg verkouden veel snotteren, veel moe en last van opgezette klieren. Nu is dat bijna weg allen heb ik nu last van kortademigheid. Als ik even een stukje heb gelopen, met een zware tas of als ik de trap op loop. Gister kreeg ik ook last van mijn rechter zij tijdens het lopen. En als ik na dit stuk even ga zitten om te rusten houd de kortademigheid soms wel een uur aan. Ik ga maandag de dokter bellen. Maar vroeg me af of iemand tips heeft die ik eventueel zou kunnen uitvoeren. Heb hier eerder nooit last van gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder kun je niets doen, morgen even bellen.
Indien erger huisartsartsenpost

Het beste antwoord

Rustig blijven en even een momentje rust nemen.

Eventueel kun je kijken of je in je ademhaling versneld is.
Anders proberen rustig door neus adem te halen en diep doorademen.
En te hoge ademhaling is niet goed.

Beste ademhaling
Diep vanuit de buik inademen.
Regelmatig: 4 maten inademen, 4 maten inhouden en 4 maten uitademen.
Door uw neus ademen, zo wordt de lucht gefilterd en op temperatuur gebracht.
Flankademhaling om zo het middenrif te trainen. De longen worden optimaal benut als het middenrif wordt bewogen. De ribben worden naar buiten gebracht bij het inademen; bij uitademing worden de ribben naar binnen gebracht.

Ademhalingsoefening 1
U gaat rechtop op een stoel zitten in de koetsiershouding. Leg uw handen op uw buik en adem regelmatig en diep: 4 maten inademen, 4 maten inhouden, 4 maten uitademen. Voel hoe u ontspannen wordt. Herhaal dat tien keer. Op de infosite staan er meer