Wat moet je doen als je een brandwond hebt op je hand?

Komt door electrische nagel vijl,
Doet nog pijn en het is wit!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wit? = gekookt, dus derdegraads, succes....

Antwoorden (3)

eerst goed onder de kraan houden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 min koelen onder lauw (niet koud) stromend water en als je het dan nog niet vertrouwt bel je de huisartsenpost.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets uitgebreider:

Eerste hulp bij verbranding
Houd de brandwond meteen onder koud tot lauw, zacht stromend water (kraan of douche). Doe dit minstens 5 minuten, maar liever langer, bijvoorbeeld 15 minuten. Het water koelt de huid af. Hierdoor beperkt u de schade. Pas wel op voor onderkoeling. Vooral kinderen en ouderen kunnen snel afkoelen. Gebruik daarom geen ijskoud water. En spoel bij kinderen alleen de wond en niet het hele lichaam. Als er geen stromend water is, gebruik dan natte lappen. Zelfs onderdompelen in een sloot is beter dan niets doen.
Raak de brandwond zo min mogelijk aan. Zo voorkomt u een infectie. Smeer geen zalf op de brandwond. Een droge, rode plek hoeft u niet te verbinden. Er hoeft ook geen pleister op.
Is de wond open of ziet u blaren? Dan kunt u de brandwond even afdekken zodat er geen vuil in kan komen. Neem hiervoor gaasverband, een schone theedoek of schoon laken. Houd het verband of doek nat, dan kleeft het minder snel aan de wond. Bel daarna de praktijk om af te spreken hoe het verder moet.

Wanneer contact opnemen?

Eerst koelen is het belangrijkste. Bekijk daarna hoe de wond eruit ziet, en bel dan de praktijk als:

de brandwond groter is dan de handpalm van degene die zich gebrand heeft;
er een vochtige, rode brandwond of blaar zit in het gezicht, op de handen of gewrichten, in de bilspleet of op de geslachtsdelen;
er een geelwitte, bruine, grijze of zwarte droge plek ontstaat die geen pijn doet;
een baby of kleuter een brandwond heeft;
u twijfelt of u contact op moet nemen.

Maak een afspraak om op de praktijk langs te komen als een grote blaar u in de weg zit. Ga er niet zelf in prikken.

Verbandmiddelen
Kleine oppervlakkige brandwonden kunt u vaak zelf verzorgen (bij twijfel overlegt u met de praktijk).
Is de brandwond alleen rood en pijnlijk, dan hoeft u eigenlijk niets te doen. De wond geneest vanzelf.

Meer in de bron:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was alleen al gister gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind je niet dat dat vrij belangrijke info is die je meteen moet geven? Bel even de huisartsenpost, wij kunnen het niet zien en zij kunnen de goede vragen stellen zodat ze weten of je langs moet komen of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan geen duimpje geven, anders had ik dat we gadaan
Mee naar de huisarts gaan, het was gisteren al gebeurd, dus koelen heeft nu geen nut meer. Bij de huisarts krijg je er wat voor.