Hoeveel dagen na bloedprikken kun je bellen voor de uitslag? En waarheen moet je bellen? Bij ziekenhuis/laboratorium geprikt)

Zie vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
172.4K

Het beste antwoord

Bij standaard bloedtesten zoals algeheel bloedbeeld, nier- en/of leverfuncties, schildklier kan je na 3 werkdagen bellen voor de uitslag. Als het bloedonderzoek is aangevraagd door je huisarts moet je die bellen voor de uitslag. Als de testen door de specialist zijn aangevraagd kun je die bellen en de huisarts krijgt ook de uitslag maar dat kan kan iets langer duren; ligt eraan hoe snel het ziekenhuis dit doorstuurt. Specifieke bloedtesten die b.v. op het bacteriëel lab, radio isotopen of ander specifiek lab worden gedaan duren langer voor de uitslag bekend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Normaal gesproken regel je dit met degene die de opdracht heeft geschreven: de huisarts of behandelend specialist/ arts. Die kan je bellen hierover. Sites van ziekenhuizen zeggen dit:

"Uw arts weet uit ervaring wanneer de uitslagen bekend zijn en kan de vervolgafspraak hierop met u afstemmen."

De tijd hangt doorgaans af van welke test of testen ze doen. Een glucosetest is zo gedaan, maar bezinking en andere testen duren 1 of 2 dagen. Meestal moet je enkele dagen wachten, reken op 3 dagen.

Het resultaat wordt vaak via een telefonisch consult medegedeeld of op afspraak. Maar vaak moet je daar wel zelf achteraan bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na ongeveer een week krijgt je huisarts van de uitslag van de bloedprik. Je kan dit telefonisch of je maakt een afspraak om uitslag te bespreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Van ziekenuis bedoelde ik.:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De arts die het onderzoek aanvraagt krijgt de uitslag. Bij die persoon moet je zijn voor het bespreken ervan. Of je dat telefonisch doet, op jouw initiatief of van die arts is afhankelijk van de afspraken die daarover gemaakt zijn. Als dat niet gebeurd is dan kun je het beste een dag of twee, drie na het prikken contact opnemen met de arts die je naar het lab heeft gestuurd.