Hoe komt het dat ik het in de ochtend benauwd krijg als ik nies?

Wanneer ik nog in bed lig of net ben opgestaan, krijg ik het vaak benauwd als ik heb geniest. Ik heb een lichte vorm van astma, dus misschien heeft dit hier iets mee te maken. Voor dat ik moet niezen is er nog niets aan de hand. Als ik mijn inhaler na het niezen niet gebruik duurt het toch wel een kwartier voor de benauwdheid uit zichzelf weg gaat. Overdag niezen geeft geen problemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb geen astma maar het komt bij mij ook wel eens voor (niet erg vaak) maar ben nu wel benieuwd, goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt als een stofmijtallergie. Deze zitten in je bed en als je daar allergisch voor bent reageert je immuunsysteem daar heel heftig op. Als je dus je bed uitgaat heb je daar minder erge last van en lijkt het helemaal weg te zijn.

Antwoorden (4)

Klinkt als een stofmijtallergie. Deze zitten in je bed en als je daar allergisch voor bent reageert je immuunsysteem daar heel heftig op. Als je dus je bed uitgaat heb je daar minder erge last van en lijkt het helemaal weg te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het niezen prikkelt je slijmvliezen nog eens extra en daarom heb je het idee dat de benauwdheid komt door het niezen, maar ik denk ook dat het komt door een allergische reactie. Ben je al eens op huisstofmijtallergie getest? Mag niet al te lang geleden zijn, want in de loop van jaren kunnen andere allergieën meer op de voorgrond komen te staan. Misschien is een onderhoudsdosering van een antihistaminicum wel de oplossing, vraag het aan de huisarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ongeveer het zelfde ik nies altijd in de ochtend en dan worden mijn ogen opgezwollen en moet in mijn neus snuiten en krijg ik een kriebelgevoel in mijn nek. Je zou even langs de huisarts kunen gaan lijkt mij het beste! success
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huismijt allergie heb ik ook last van. dat betekend regelmatig stofzuigen, en iets vaker je bed verschonen als gewoonlijk. Ik heb er ook niet altijd zin in, maar opstaan met dichte neus en benauwdheid is wel het meest akelige manier om op te staan.