Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ineens uitslag op mijn handen wat kan dit zijn

Ik ging gister slapen en ineens had ik een paar bultjes op mijn hand dus ik dacht dat ik gestoken was door een mug ofzo. Maar toen werd ik vanochtend wakker en toen zaten beide handen onder uitslag(bultjes) en zelfs een beetje op mijn armen. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
52.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Huiduitslag is een algemene term voor zichtbare uitslag op de huid zoals rode plekken, vlekken en bultjes of blaasjes (eventueel gevuld met vocht). Huiduitslag is niet aangeboren en iedereen kan het krijgen. Verder kan het over het hele lichaam voorkomen.

Als je huid geïrriteerd is, kan je huid rood worden of er kunnen blaasjes ontstaan. Beide symptomen is een reactie van de huid op een bepaalde stof. Als je gaat krabben kun je de roodheid of rode bultjes erger maken. Vochtblaasjes kun je zelfs stuk krabben, waardoor je ook de huidirritatie kunt verergeren.

Wat kun je doen?
Probeer uit te zoeken voor welke stof je allergisch bent. Als je te maken hebt met huiduitslag op je handen, kan dit ook komen omdat je langdurig en frequent werkt met een bepaalde irriterende stof. Probeer deze stof te vermijden. Verder is het belangrijk om bij huiduitslag niet te gaan krabben. Zorg er daarom voor dat je nagels kort zijn. Als je echt last hebt van veel jeuk, probeer dan te wrijven (eventueel door je kleding heen) in plaats van te krabben.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.dermalex.nl/huidirritatie/hulp-bij/huiduitslag/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan van alles zijn. Het kan inderdaad een beet zijn van een mug, of van een andere parasiet zoals van een vlo, of schimmel als ringworm. Het kan ook een irritatie zijn door druk of wrijving, bijvoorbeeld als je in je slaap hebt lopen krabben. Het zou ook een allergie kunnen zijn: misschien is er een schoonmaakmiddel of ander product dat je pas bent gaan gebruiken? Een ander wasmiddel, andere handzeep, shampoo, of een schoonmaakmiddel voor in huis? Of misschien werk je met bepaalde irriterende stoffen waardoor nu deze reactie onstaat.

Maar het kan ook een virus zijn, veel kinderziektes bijvoorbeeld zijn zgn. 'vlekjesziekten'. Het kan een overgevoeligheidsreactie zijn op een bepaald geneesmiddel, het kan een reactie zijn op een infectieziekte, en ook sommige interne ziekten gaan soms gepaard met uitslag. De zon lijkt me weer niet heel waarschijnlijk deze dagen, maar is ook niet uitgesloten natuurlijk. Ook als je nooit eerder een zonneallergie of overgevoeligheidsreactie hebt gehad op de zon, kan dat ineens ontstaan.

Het kan dus van alles zijn. Denk eerst eens na over waar je mee in contact bent geweest en wat deze reactie zou kunnen geven, en lees de bijsluiters van medicatie die je eventueel gebruikt. Als je zelf geen aanwijzingen kunt vinden van wat de oorzaak kan zijn, wacht dan even af of het vanzelf overgaat. Als dat niet zo is en je houdt last van jeuk e.d., of als je je er ziek bij voelt en/of je koorts krijgt, neem dan contact op met je huisarts.

Meestal is het het beste om niet teveel te krabben, en je kunt de plekken koelen om de jeuk te verminderen. Als je huid droog is, zou je daarnaast ook iets van vaseline of een andere vrij neutrale creme kunnen gebruiken om de jeuk te verzachten en het herstel wat te helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding