Kan het zijn dat je door verstopte darmen vaker de neiging heb om te plassen?

Ik heb laatste maand veel last van vaak moeten plassen. Ik heb urine laten testen en de huisarts zei dat er geen sprake was van een blaasontsteking. Wel was dat er een restje is achtergebleven in mijn blaaswand, waardoor die nu erg geprikkeld is. Hiervoor heb ik medicijnen gekregen, waardoor ik mijn plas langer kan ophouden. Ook moet ik mezelf aanleren om mijn plas langer op te houden. Alleen weet ik niet zo goed hoe lang je dat moet ophouden? Want op gegeven moment wist ik niet eens meer wanneer ik wel en niet nodig moet. Verder heb ik last van verstopte darmen. Zou het ook zo kunnen zijn dat dat daarmee samen gaat? En heeft iemand advies voor mijn probleem? Want dat gevoel heb ik nog steeds en het is verschrikkelijk!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.4K

Het beste antwoord

Ik denk idd dat het met elkaar te maken heeft,doordat je darmen verstopt zitten drukt het tegen je blaas aan waardoor je sneller aandrang krijgt om te plassen.

In principe is het niet goed om je plas op te houden omdat je de kans op blaasontsteking en/of nierstenen hiermee vergroot!

Je zou eigenlijk eerst het probleem van je darmen moeten aanpakken!

Als jij je darmprobleem hebt opgelost en je hebt daarna nog steeds last van overdreven veel aandrang om te plassen (waar ik niet van uit ga) dan zou je bekkentherapie door een fysiotherapeut kunnen overwegen.

Toegevoegd na 6 uur:
Bekkentherapie moet zijn bekkenbodem therapie.

Ik heb dit antwoord gegeven op basis van mijn eigen ervaring met plasproblemen door chronische verstopte darmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je darmen verstopt zitten betekent het toch dat er minder ontlasting doorkomt en dus minder snel naar de toilet moet omdat de verstopping als een funnel/trechter werkt?

Andere antwoorden (2)

Het lijkt me logischer, dat je met verstopte darmen juist minder plast eerlijk gezegd.
Om je blaas te trainen de urine langer vast te houden kan je oefeningen doen.
Onderstaand wat van die oefeningen:
http://www.lijvcard.nl/nieuws/bekkenbodemoefeningen_en_blaastrainingsoefeningen_165

Het lijkt mij verstandig, dat je een afspraak maakt met je huisarts en deze vragen aan hem/haar voor te leggen. Hij/zij kent je en weet ook welke oefeningen specifiek geschikt zijn voor het trainen van jouw blaas. Ook de verstopping van je darmen kan je daar beter bespreken dan hier. Zelfs als hier op GV deskundigen zijn kunnen ze je veel minder goed antwoorden dan je huisarts, omdat zij je niet kennen.
Misschien moeten de medicijnen, die je hebt gekregen, ook nog aanslaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er sprake is van een gemeenschappelijke oorzaak van jouw twee klachten. Te weinig drinken, met name water, is vaak de of een medeoorzaak van obstipatie. Te weinig drinken veroorzaakt ook een geconcentreerde urine, die de blaas prikkelt. Daardoor krijg je eerder aandrang waardoor je vaker moet plassen. Als je urine niet lichtgeel van kleur is lijkt het me aan te raden om per etmaal een aantal glazen water te drinken.