Wat is de beste afslank methode voor iemand die al van alles probeert maar het toch niet lukt?

M'n vriendin is zeer depressief aan het raken van wegen haar overgewicht dat ze maar niet kan kwijt raken, ze sport veel, eet gezond, ze zat een tijdje aan van die afslank pillen maar die helpen ook niet bij haar, ik wil haar echt helpen aangezien ik weet dat ze elke dag thuis komt en aan het huilen is omdat ze te dik is, ze heeft zelfs geprobeerd vinger in je keel, maar ook dat helpt niet, wat is een gezonde methode die misschien wel kan helpen aangezien ik het heel erg vind voor haar. Kan iemand a.u.b. Helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is haar schildklier al eens gecontroleerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft ze al eens geprobeerd onder begeleiding af te vallen? Met een diëtiste, of Weight Watchers? Dat werkt vast beter dan proberen af te vallen in haar eentje.

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk weet ze niet goed wat ze moet eten en hoeveel op de dag, om af te vallen. De methodes die ze geprobeerd heeft zijn erg slecht en helpen niets. Wat ze het beste kan doen, is naar de huisarts gaan en zich laten doorverwijzen naar een dietiste. Deze kan haar leren hoe ze het beste kan gaan eten om gewicht te verliezen. DIt heeft mij in iedergeval goed geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afslankpillen maken alleen je portemonnee lichter. Wat ze ook schrijven het is gewoon kul.

Laat haar eens heel serieus, heel nauwkeurig bijhouden wat ze allemaal eet en drinkt op een dag. (weight watchers puntenlijstjes voldoen vrij goed, maar wel eerlijk zijn!)
Tien tegen een dat ze (veel) meer calorieen consumeert dan ze denkt. Als je namelijk minder calorieen eet dan dat je verbruikt, dan val je af. Zo simpel werkt het. Echt waar.

Verraderlijke dingen zijn:
- frisdrank (vooral zogenaamd gezonde fruitsapjes die vol toegevoegde suikers zitten
- alle tussendoortjes die in een kleurige verpakking zitten (veel suiker!)
- lekker gezond thee (met drie klonten...)
- alcohol, vooral in mixdrankjes (alcohol is bijna hetzelfde als suiker, en die mixjes zitten boordevol suiker)

Groente en fruit mag vrijwel onbeperkt gegeten worden.
Een paar (volkoren) boterhammen met niet-gezoet beleg zijn prima.
Een bescheiden stuk vlees bij het avondeten is prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel? Misschien, maar niet in verhouding tot een mars of een blikje cola...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal haar dit morgen eens laten overschrijven! Bedankt!
Ritsuka
11 jaar geleden
Top +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest verraderlijke vond ik zelf het handje noten / pinda's : 300 calorieen !! In EEN handje !!!!! (50 gram).
Afvallen en je eetpatroon veranderen is niet altijd zo makkelijk. Het volhouden is iets waar veel mensen zich op verkijken.
Het is net als het ondernemen van een verre reis naar een nieuwe bestemming. Je moet je voorbereiden op de valkuilen onderweg. Het staat of valt met een gedegen voorbereiding. Je vriendin zal zelf de stap moeten zetten. De meeste kans op een succesvolle verandering is persoonlijke begeleiding van een dietist of voedingscoach. Met de specialisatie motiverende gespreksvoering, hulp bij eetbuien. Met psychologische ondersteuning bij gedragsverandering ga je goed op weg. Je gedrag veranderen vraagt immers een andere mindset. Je moet de moed hebben om uit je comfortzone te stappen. Het vraagt wat van je. Goed voorbereid en je leert om zelfstandig goede keuzes te maken.Je 'zit zelf aan het stuur en de eindbestemming komt in zicht' (om in de metafoor van de verre reis te blijven).
Als vriendin kun je haar het beste een luisterend oor bieden en niet teveel adviseren en oordelen. Daar is zij het meest mee geholpen, al voelt dat misschien voor jezelf niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overgewicht brengt een hoop problemen et zich mee, waaronder risico op het metabool syndroom, minder makkelijk kunnen bewegen, slechte conditie, noem maar op. Helaas is ook depressie één van de vele neveneffecten van overeten, dat op korte termijn tevrediging lijkt te geven.

Op een gegeven moment kom je op het punt dat je het tij niet meer (zelf) kunt keren, en heb je hulp nodig. Ik denk dat je vriendin in die fase zit.

Het is niet alleen een kwestie van minder eten en meer bewegen, maar ook een groot deel van hoe je in je vel steekt / tussen de oren. Afslankpillen helpen overigens bij niemand, dus dat hoef je niet eens te proberen.

Uiteindelijk is het altijd, voor iedereen, meer eruit (bewegen, verbranden, sporten, werken) en minder er in (vooral calorierijk voedsel vermijden). Ook van "gezond" eten kun je heel erg dik worden.

Soms is het inderdaad fysiek moeilijk om gewicht kwijt te raken, bijvoorbeeld als je al diabetes hebt of lipoedeem. Dat zijn natuurlijk dingen waar eerst naar gekeken moet worden.

Ik zeg altijd keihard (en zonder enige humor bedoeld, en vooral tegen mensen die zeggen dat ze weinig eten en veel sporten maar niks afvallen) in Auschwitz zaten geen dikke mensen. Keihard werken en weinig eten, en na 5 jaar was er niemand meer dan vel over been. Met een beetje minder kun je ook heel goede resultaten bereiken.

Als je eet en leeft als iemand van, pakweg, 70 kilo, ga je dat uiteindelijk ook (bijna) wegen (Net niet helemaal ; als je metabolisme al verstoord is door overeten, zul je ALTIJD, de rest van je leven, ietws meer moeten bewegen en iets minder moeten eten dan een 'normaal' mens.

Je vriendin moet via de huisarts om hulp vragen (in elk geval een diëtiste en misschien ook wel een psycholoog), voor ze zo dik wordt dat er helemaa geen weg meer terug is en haar lichaam daadwerkelijk schade gaat lijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed, uitgebreid antwoord.
Het Auschwitz verhaal lijkt wat cynisch, maar het is een waarheid als een koe: als er meer energie uitgaat dan erin val je af. Daar zijn geen uitzonderingen op.
Niemand wordt dik van water. Echt niemand. Het valt mij (ook een beetje zwaarder dan ik zou willen, wie zonder zonden is...) vaak op dat (veel) te zware mensen heel efficient zijn: ze zullen niet snel een keer te veel de trap op lopen, maar beperken dat.
Lichte en energieke types rennen naar boven om hun tanden te poetsen, komen drie minuten later (beneden) tot de ontdekking dat ze toch die andere sokken aan willen, en nog vijf minuten daarna dat er nog een printje op de computer ligt.
De andere categorie gaat naar boven, vertoeft daar een uur om alles te regelen en is de rest van de dag beneden. (Ja ik kijk door een filter naar de wereld en ben soms wat sarcastisch... het zal de leeftijd zijn)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar. Mensen die zeggen dat ze alles kunnen eten zonder dik te worden, hebben vaak niet eens door hoe weinig (ongezond) ze snoepen, en hoeveel ze bewegen. Ook die worden niet mager van de hoeveelheid calorieen die ze wegwerken. Helaas zit ik aan de andere kant ; veel te lang al veel te zwaar met zo ongeveer alle nadelige gevolgen van dien - behalve, gelukkig, de depressie, zodat ik er nog iets aan KAN doen. Wat overigens niet meevalt, zei ze tegen haar dagelijkse verplichte portie fruit aanhikkend (Doe mij maar een tostie ;) ) Die 'efficientie' levert me inderdaad wel een hele hoop tijd op, maar dan WEL tijd om te luieren. Nu probeer ik het inderdaad op de 'hyperatieve' manier (voor elk wissewasje heen en weer lopen in plaats van mijn uiterst efficiënte krattensysteem) en ik moet zeggen, het wérkt wel. Die efficientie ontstaat voor een deel uit tijd willen besparen, maar eerlijk is eerlijk, als je 120 kilo weegt, IS het gewoon veel moeilijker de trap op te lopen of dingen op te rapen, dus het is ook een soort 'noodzaak' die - als een vicieuze cirkel - het probleem alleen maar groter maakt. Ooit had ik ADHD, daar is sinds ongeveer mijn 20e alleen nog ADD van over. Als ik die H weer terug weet te vinden.......