Hoe kan je versneld je knie van het slot halen?

Lange tijd heb ik al last van mijn knie. Die schiet om de zoveel tijd eens in het slot. Ik weet hoe het voelt, wanneer die terugschiet, maar dat is altijd uit het niets. Weet toevallig iemand hoe je dit proces kunt versnellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.7K

Het beste antwoord

Dat hangt er helemaal vanaf waardoor je knie op slot springt. Dat kan komen door een beschadiging van de meniscus, of door een loszittend kraakbeen- of botstukje (gewrichtsmuis) maar ook doordat je knieschijf niet helemaal goed in z'n richeltje loopt (luxatie of subluxatie, dus een (gedeeltelijke) ontwrichting).

Als het gaat om meniscusklachten of een gewrichtsmuis, dan kan wat voorzichtig heen en weer wiebelen of proberen te bewegen soms helpen. Ook lichtjes trekken aan het onderbeen, of proberen te bewegen met de heup net in een andere hoek zodat de kracht van de beenspieren net in een andere richting op de knie komt te staan, kan dan helpen om de knie los te doen schieten. Soms lukt dit niet zelf, en in het ziekenhuis zal dan vaak de knie verdoofd worden met een injectie in het gewricht, zodat de knie door de arts voorzichtig uit het slot gehaald kan worden.

Als het op slot gaan komt doordat de knieschijf niet goed zit, dan is het zaak om de knieschijf weer goed op z'n plek te zetten. Dit kan door met je duim de knieschijf goed te duwen: meestal luxeert een knieschijf naar buiten toe, dus als je het idee hebt dat je knieschijf teveel naar buiten staat (vergelijk ook even met je andere knie!) dan kun je proberen je knieschijf wat naar binnen te duwen. De knieschijf schiet ook vrijwel altijd vanzelf terug als je het been strekt. Dat kun je proberen met je handen of eventueel met hulp van je andere been: gaan zitten op een stoel, je aangedane been over het andere leggen, en je gezonde been langzaam strekken, zodat het andere been meestrekt. Als dit niet lukt, kun je iemand anders vragen om je been te strekken. Ze zullen dan even door een weerstand heen moeten trekken, en daarna voel en/of hoor je vaak de 'klik' van de knieschijf die op z'n plek komt.

Let wel: je moet dus eerst weten wat de oorzaak is voordat je zelf gaat dokteren hiermee of dingen gaat forceren. Als je zelf dus niet, of niet zeker, weet waarom je knie op slot gaat, forceer dan vooral niets, en wacht af (als je dit vaker hebt en je weet dat het weer over gaat) of ga naar een arts (als het te lang duurt of als de pijn te erg is). Overleg vervolgens ook over wat je het beste kunt doen als dit opnieuw gebeurt. Als het heel regelmatig gebeurt, is het sowieso handig om er eens een orthopeed naar te laten kijken en te bespreken of er iets aan gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als het heel regelmatig gebeurt. bedoeld u daarmee ook 1 keer in het half jaar?

Andere antwoorden (1)

Het op slot zitten van de knie wordt veroorzaakt doordat het loszittende deel van de meniscus zich verplaatst en als het ware in het gewricht klem komt te zitten tussen het dijbeen en het scheenbeen.
Het voorzichtig bewegen van het been onder lichte tractie (voorzichtig aan het onderbeen trekken) wil deze inklemming nog wel eens verhelpen.
Amadea