Eergisteren is mijn kat perongelijk met zijn nagel in mijn oog gekomen, wat nu?

Die avond was ik er ook beroerd van geworden, ik werd er bleekjes van, nu kan je goed zien dat het de aderen heeft aangeraakt alleen ik wil er niet mee naar de dokter want die geeft me toch het verkeerde advies. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziekenhuis! Oogarts! Nu!
Rieneke1
11 jaar geleden
wat een onzin.
hup naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee wacht lekker tot het gaat ontsteken of erger, en je alsnog naar de dokter moet, uitstekend plan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahaha, willekeurige mensen op "straat" aanklampen voor willekeurig advies, in plaats van een bezoekje aan een professionele dokter. Is dit waar Darwin het over had?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oog uitlepelen, even goed afspoelen met Dettol, drogen en dan weer terug zetten. Kind kan de was doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is maar net wat je wilt horen,komt goed of ga naar de dokter,vul zelf maar in,het is toch nooit goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dokter, dokter, mijn oog rot weg, want een heleboel mensen op goeievraag.nl zeiden dat ik naar u toe moest maar ik heb geen vertrouwen in dokters als het om mijn lijf gaat. Maar kunt u misschien mijn band plakken, dokter, dan ga ik met mijn oog wel naar de groenteboer en voor sla naar de fietsenmaker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mendelson, een vogel zwemt zoals het gebekt is:)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wij op GV hebben allemaal gestudeerd voor oogarts, dus wij kunnen wel het goede advies geven. En je huisarts niet. Dat lijkt me wel duidelijk. De oplossing van Lamp lijkt me het beste.
Ik zou zelf een druppel secondelijm in mijn oog doen om het gat te repareren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een denkbeeldige plus voor alle 11 bovenstaande reacties :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In plaats van secondelijm kun je natuurlijk ook een plakbandje of een nietje gebruiken. Doen dokters ook altijd, want die weten niet wat goed is voor je oog. En nu even serieus. Zoals al meerdere keren is aangegeven: ga naar die huisarts. Als je geen vertrouwen hebt in je huisarts, dan neem je een nieuwe, maar dit gevalletje is te urgent om te wachten op overplaatsing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd LGA ik ging ook helemaal stuk haha
maar nog even mijn niet al te overbodige originele advies: ga naar de huisarts, want een nagel in je oog is heel ernstig maar als je wilt dat door allerlei ontstekingen je hele gezichtsvermogen aan dat oog weggaat, vooral op GV blijven hangen en niet naar de huisarts gaan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WTF is 'perongelijk'? En wat een intelligente vraag...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Zit je oog er nog in? We zijn nu zo'n 72 uur verder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nouzeg......
van de ene kant lach ik me bijna incontinent puur van de creatieve oplossinggen, maar erg aardig en begripvol zijn ze eigenlijk niet. @bubbeltje? hoe weet jij dat je huisarts hier niets aan doet? en hoe is het nu met je oog? weet niet of je kat dit vaker doet?
de nagels gebruiken is kat eigen, maar ze kunnen ze zich een keer (ook per ongeluk!!) iemand hiermee bezeren. wellicht kan de scherpste puntjes eraf knippen. (wel met speciaal tangetje hiervoor tegen het splijten/beschadigen van de nagel) merkt ie niets van verder, het gaat echt maar om een paar mm die schade kunnen aanrichten. wel regelmatig doen, want de 'monsters' doen er alles aan om de boel vlijmscherp te houden ;-) hoop dat je nog wel even blij met je kat bent als voorheen? ;-)

Antwoorden (5)

Mee naar de arts gaan! Nagels bevatten veel vuil en bacteriën. Om te beginnen moet de arts vaststellen of de kras de hoornlaag heeft beschadigd. Daarnaast moet je zeer waarschijnlijk zeker antibiotica (druppels) in het oog.

Niet mee wachten, voorkom dat je een ooginfectie krijgt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juustem!! +1 kattenkrabben zijn nasty, vanwege de bacterien, maar ook omdat een nagel dun is en het wondje van buiten snel heelt terwijl bacterien in de huid ingesloten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
logisch als je er goed over nadenkt, dat insluiten. Dank voor je goede aanvulling!
Als je jouw arts niet kundig acht, kan je ook vanavond de huisartsenpost bellen.
Belangrijk is om te zien of je hoornvlies niet beschadigd is, want als je dat verwaarloost ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar is de huisartsenpost niet voor. De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg. Dus voor nieuwe klachten, of voor ernstige klachten die plotseling verergeren, en waarmee je niet kunt wachten tot de volgende werkdag. Een consult op de huisartsenpost is méér dan tien keer zo duur als een regulier huisartsenconsult tijdens kantoortijden. Als VS direct op de avond dat het gebeurde de HAP had gebeld, had dit gekund. Nu bestaat de klacht echter al langer, en dient zij gewoon naar haar eigen huisarts te gaan, of eventueel direct een andere huisarts te zoeken. Maar als je overdag al weet dat je misschien 's avonds naar de huisartsenpost gaat, is het consult op de post oneigenlijk gebruik van deze dure vorm van zorg. Dan kun je namelijk gewoon nog vóór de avonddienst ingaat, je eigen huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lies snap wat je bedoeld, maar het gaat om een OOG! een huisarts die hier niets op doet kan m.i. beter groenteboer worden, dus als ook daadwerkelijk #blijkt# dat de HA idd niets doet, dán is een HAP de enige andere keuze die er overblijft. :) +1 Hannes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Eucalypje, het gaat hier helemaal niet om een huisarts die niets doet. Het gaat om een vraagsteller die niet naar haar huisarts wil, omdat ze *denkt* dat hij een verkeerd advies zal geven. Natuurlijk: als je je eigen huisarts op één dag twee keer hebt gebeld, hebt uitgelegd wat er is gebeurd en hij wil je niet zien, dán begrijp ik dat je ervoor kiest om 's avonds alsnog naar de HAP te gaan. Maar VS zegt: "ik WIL er niet meer naar de dokter" (oftewel: er is helemaal geen sprake van gebleken inadequaat handelen van de arts, alleen maar van inadequaat handelen van de vraagsteller) en Hannes zegt: "als je jouw huisarts niet kundig acht, kun je vanavond de HAP bellen."
Als je zó handelt, maak je dus gebruik van een peperdure ANW-dienst, omdat je een vooroordeel hebt over je eigen huisarts. Als je huisarts niet adequaat reageert is dat een ander verhaal, maar alleen maar dénken dat je huisarts mogelijk niet adequaat reageert, is nog steeds geen reden om dan maar naar de HAP te gaan. En zoals ik elders al schreef: (maar ik geloof dat het antwoord waar die reactie onder stond is verwijderd, en dus de reactie ook) als je jouw huisarts zo slecht vindt dat je denkt dat je méér risico loopt door wél naar je huisarts te gaan dan door er níet heen te gaan, dan begrijp ik niet waarom je daar nog patiënt bent. Ga je dan ook maar meteen naar de SEH als je een keer een klein wondje hebt dat gehecht moet worden? Als mensen dat gaan doen omdat ze hun eigen huisarts niet vertrouwen, hoe goed die redenen *soms* ook kunnen zijn, dan begrijp ik wel waarom de zorg tegenwoordig steeds duurder wordt. Huisartsenzorg hoort gewoon bij de huisarts, en alles waarvoor je bij je eigen huisarts terecht kúnt, hoort niet op de HAP thuis. Heb je nu 40 graden koorts en kots je bloed en zegt je huisarts tot drie keer toe dat je het maar even aan moet zien, dan vind ik het zeer verstandig dat je 's avonds de HAP belt omdat je zo de nacht niet in wilt. Maar niet voordat je überhaupt contact met je eigen huisarts hebt gehad.
Je riskeert een lekkere ontsteking aan je oog. Weet jij wat een kat allemaal voor bacillen aan zijn poten heeft zitten? Ga toch maar wel naar de dokter, want dat die je een verkeerd advies zou geven is larie. Laat je desnoods doorverwijzen naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard moet je hiermee wél naar je huisarts, dat had je meteen die avond moeten doen. Dan had je zelfs om je eigen huisarts heen gekund. Nu is het geen spoed meer dus moet je gewoon naar je eigen huisarts, tenzij het ineens enorm gaat ontsteken buiten kantoortijden.

Als jij reden hebt om zeer te twijfelen aan de juistheid van adviezen van je huisarts, bel hem dan op, leg uit waar je last van hebt en dat je vanwege wat er in het verleden is voorgevallen het liefst naar een andere arts wilt. Als je huisarts in een groepspraktijk werkt, kun je misschien door één van de andere artsen gezien worden.

Je begrijpt vast wel dat je vervolgens ook een andere huisarts moet gaan zoeken, maar als je geen vertrouwen hebt in je huisarts, moet dat sowieso. Wat je nu doet is onverantwoord en gevaarlijk: je vraagt liever advies aan vreemden dan naar je huisarts te gaan. Als het zó erg gesteld is met het vertrouwen in je huisarts, dan was het lang voor eergisteren al tijd om over te stappen. Eventueel zou je dit moment aan kunnen grijpen om die stap te zetten: bel een huisarts in de buurt op, en vraag of je daar patiënt kunt worden én of je direct langs mag komen. Dan los je meteen beide problemen op. En anders: sorry, dan doorsta je dat gevoel van wantrouwen maar. Het lijkt me een beter gevoel dan het gevoel aan één oog blind te kunnen worden.

Aan het probleem met je oog kun je zelf niets doen. Dat móet door een arts gezien worden. Er moet o.a. gekeken worden of je hoornvlies beschadigd is. Als dat beschadigd is, loop je het risico op een infectie en op een slechte genezing waardoor je een deel van je zicht kunt kwijtraken. Een beschadiging aan het hoornvlies wordt behandeld met antibioticadruppels of -gel, en met een oogverband waarbij ervoor gezorgd wordt dat je ooglid dicht blijft, zodat dit niet steeds over het hoornvlies schuurt. Een lichte beschadiging geneest wel vanzelf binnen een paar dagen, maar als het niet goed geneest, loop je een groter risico dat het opnieuw opengaat en zelfs groter wordt. Dit kan zelfs maanden nadat de beschadiging was genezen, nog gebeuren. Je loopt dan opnieuw het risico op een infectie, en een steeds groter risico dat het niet goed geneest en dat je daardoor blijvend minder goed ziet. Met een infectie riskeer je zelfs blindheid aan dat oog. En er zou nog veel meer aan de hand kunnen zijn dan alleen beschadiging van het hoornvlies. Hier móet dus echt een arts naar kijken, of dat nu je eigen huisarts is of een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt altijd naar een andere, op dat moment beschikbare huisarts dan je eigen.
verder plus, lijkt me duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 met soort dingen kan je niet voorzichtig genoeg zijn. beter voor niets een bezoekje, dan dat achteraf blijkt dat je toch had moeten gaan.
Ik heb dit ook meegemaakt. Mijn oog was helemaal wazig. Ik ben meteen naar de oogarts gegaan en zij heeft mij druppels voorgeschreven..
Dus als ik van u was zou ik een oogarts raadplegen..