Hoe te hoog zijn deze ggt waarden?

Er is na bloed prikken geconstateerd dat het urinezuur gehalte 8.4 mg/dl is (de waarden staan op tussen de 3.4 en 7.0)
En het enzym gamma glutamyl transpeptidase is 70, ( waarden; 10-61)
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en me kan zeggen hoe hoog dit is! Volgens de dokter moet ik op 'n purinedieet, wat inhoudt dat alles wat lekker is (alcohol vlees vis) moet worden vermeden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De productie en uitscheiding van urinezuur is afhankelijk van de hoeveelheid purine in het dieet en in mindere mate ook van de hoeveelheid eiwit. Bij een dieet met weinig purine en een beperkte hoeveelheid eiwit is de uitscheiding door de nier ca. 400-500 mg /etmaal.Bij een normaal dieet is de uitscheiding, ongeveer 700 mg/ etmaal. Toediening van extra kernzuur in de vorm van gisten kan leiden tot een uitscheiding die hoger is dan 2000 mg/ etmaal.

Volwassen mannen hebben een iets hoger urinezuur gehalte in het bloed dan volwassen vrouwen. Na de menopauze is er bij de vrouw een stijging tot het zelfde niveau als bij de man. Bij kinderen is er voor de puberteit geen verschil tussen de geslachten. Het gemiddelde gehalte is bij hen weinig verschillend van die van de volwassen vrouw.

De normaal waarde in het serum voor manen bedraagt 3.4-7.0 mg/100 ml. Voor vrouwen bedraagt deze 2.4 - 5.7 mg/100 ml.

Bij jou ligt het dus iets hoger dan het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en duidelijk, bedankt