Is krentenbaard nog besmettelijk als al die korstjes eraf zijn en het alleen nog rode vlekken zijn?

Afgelopen vrijdag is door een arts bij mij de diagnose krentenbaard gesteld. Sindsdien smeer ik drie keer per dag een zalf op de plekken. De korstjes zijn er nu allemaal al af, maar er zitten nog wel rode vlekken. Het doet ook geen pijn meer als ik erop druk.

Nu heb ik me sinds vrijdag al niet meer geschoren, omdat de kans groot was dat daardoor nieuwe plekken besmet raken. Vooral omdat ik na het scheren met after-shavebalsem over mijn gezicht smeer en zo alle bacteriën verspreid. Maar kan ik nu alle korstjes eraf zijn alweer gewoon scheren en daarna after-shave smeren, zonder het risico dat het weer erger word?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Volgens mij kun jij je weer scheren,voor de zekerheid nog een beetje voorzichtig.
Ook kun je er weer lekker aftershave balsem op smeren!

Volgens de bron is de besmettelijkheid verdwenen wanneer de blaasjes opgedroogd of ingedroogd zijn of 2 dagen na start van een behandeling met de juiste antibiotica.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De genezing wordt sterk bespoedigd door het lokaal aanbrengen van (een crème of zalf met) antibiotica. Meestal zal de huisarts in eerste instantie een crème met b.v. fusidinezuur of tetracycline voorschrijven waarmee het besmettingsgevaar binnen 48 uur is verdwenen. Kinderen met krentenbaard kunnen zodoende 48 uur na behandeling weer naar school,
fremar