Waarom mag een vergiftigd persoon (drugs, medicijnen, te veel alcohol) niet braken?

Dit stond in de Rode Kruis EHBO app. Het braken lijkt mij een logische reactie van het lichaam om alle rotzooi in het maag-darmkanaal kwijt te raken. Waarom is dat ongewenst? Ook wordt er aangeraden om geen middelen te drinken te geven (tenzij op advies van professional). Betekent dit dus ook dat het onverstandig is om de stomdronken persoon waarvan de situatie verslechtert een glaasje water aan te bieden?

Toegevoegd na 15 minuten:
En hoe zorg je er dan voor dat iemand niet braakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Braken houdt immers risico's in, voornamelijk bij vergiftiging met bijtende of vluchtige stoffen. Bij braken gaan brandende stoffen immers een tweede maal door de slokdarm en de mond en veroorzaken ze voor de tweede maal verwondingen. V1uchtige stoffen kunnen bij braken gemakkelijk in de longen terechtkomen, met longontsteking als gevolg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geef niets te drinken. Ook geen melk, zoals wel eens door leken wordt aangeraden. Het kan braken veroorzaken!
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idem. Klopt, bewustzijnsverlies=nauwelijks tot geen slikverlies=risico op stikken. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
reflex
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord vanwege de bron. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Omdat de persoon kan stikken. EN als voorbeeld, als iemand chloor heeft gedronken, dan verbrand je slokdarm. Als je het dan weer uitspuugd, overgeeft, dan komt het nogmaals langs je luchtpijp, slokdarm keel. Dit is wel in het geval van vloeibaar gif. Bij overmatig gebruik van drugs weet ik het niet, maar lijkt mij de kans op stikken er groot (inslikken van de tong).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan waarmee de persoon vergiftigd is. Sommige stoffen moeg je niet 2x door de slokdarm laten gaan, bv zuren die branderig aanvoelen.
Andere stoffen, zoals de meeste medicatie bv moeten zo snel mogelijk het lichaam uit en dan is overgeven juist goed.
Een persoon laten drinken als hij stomdronken is is geen goed idee omdat hij dan kan stikken. Als een dronken iemand zijn eigen glas niet kan vadt houden niet laten drinken.
Bij vergiftiging jan drinken wel weer goed zijn mits die persoon bij bewustzijn is, want water of melk kan het gif verdunnen.
Kortom, het ligt er aan waarmee de persoon vergiftigd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook voor jou een +1 voor het inschatten van verstikking.