Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat voor letsel kan dit zijn (kuit, spier of pees enz) ?

De huisarts zal de diagnose ook nog stellen ;)
Alleen is 10 min consult vaak te kort voor meer "random vragen" vandaar ook hier...

Vriend leende gisteren haspel en stroom en hier is plek voor de deur om dan bv goed je auto te stofzuigen..

Hij maakte "half kruipend door een kleine auto" een beweging die onverwacht was en hoorde zeer duidelijk een nare soort 'krak/knak' in gebied achilles/kuispier of aanhechting aldaar.

Erna flinke pijn, maar niet in ruste, wel bij afwikkelen voet tijdens lopen, en dan zodra deze via de bal van voorvoet verloopt.
Onbelast bewegen (sportmasseur en vriend was hier toevallig) gaat goed.
Geen zwelling verder maar nu na nacht slaap en wat rust is pijn nog behoorlijk en niet afgenomen tijdens afwikkelen...

We herkent dit en weet wat het KAN zijn en heeft advies?

Ps Hij heeft enkel de basisverzekering en tot waar of wat kan er dan iets vergoed worden?

Toegevoegd na 17 minuten:
Voor de duidelijkheid over 10 min?
Consult is voor snelle diagnose en onderzoek aldaar wel voldoende meestal, maar geen tijd voor bv extra vragen (dit ivm letsel blijvend aan andere been) en bepaalde adviezen omtrent de klachten.

Regel , maar is bij meeste HA al zo is dat je daarvoor andere keer maar moet afspreken ;)

Toegevoegd na 8 uur:
Inmiddels heeft de huisarts alles gezien en het is inderdaad duidelijk zweepslag ...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit lijkt mij een duidelijk geval van een zweepslag. http://www.jaspars.com/de_zweepslag.htm Maar... ik ben geen arts. Deze zal de diagnose kunnen stellen.

Bronnen:
http://www.punch.tudelft.nl/blessuremap/bl...

Dat klinkt als zweepslag Erg vervelend en pijnlijk! De spier is dan in spiraalvorm gescheurd Rust en eventueel een tijdelijke verhoging onder de hak kan helpen met het herstel Maar wacht even af wat de huisarts vind Ik ben nl geen dokter Beterschap

Waarom vraag je geen extra concult aan, zodat je wat meer tijd krijg bij de huisarts ? Je krijg dan meer tijd van de arts. Veel sterkte wens ik je toe.