Stel dat je een aandoening in je hoofd, hersens hebt. Kan dan door een harde val op je hoofd, klachten verergeren of pas uitkomen?

Wanneer je bv in het ergste geval een hersentumor hebt of een "defect"in het evenwichtsorgaan. Hier vage tot geen klachten van hebt en je komt door een val hard met je hoofd op de grond. Kan het dan zijn dat bv wel klachten krijgt of door de klap de aanwezige aandoening erger wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Nee, je hersens worden beschermd door je schedel en een eventueel aanwezige tumor kan niet zomaar losscheuren door een val. Als dat wel gebeurt is je schedel vast en zeker gebarsten en heb je een nog veel groter probleem. Je evenwichtsorgaan zit vast achter je oorschelp, ook dat komt niet los of scheurt door een klap.
11 jaar geleden
Ik heb jarenlang met een hersentumor rondgelopen, zonder daar iets van te voelen, of te merken, ik heb in die tijd vaak mijn hoofd hard gestoten, maar zelfs dan bleef het bij een blauwe plek, dus nee, in de meeste gevallen wordt een tumor door toeval ontdekt. Je hoeft er niets van te voelen, ook geen hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, wat erg voor je, ik hoop dat het nu beter gaat! Ik weet dat je een hersentumor kunt hebben en geen klachten hoeft te ervaren. Mijn vraag komt voort uit het feite dat ik vage klachten had en ben 2,5 week geleden keihard op mijn kin gevallen, waar ik naast kneuzingen ook een hersenschudding aan heb overgehouden. Volgens huisarts en neuroloog zijn en blijven de klachten en te lang op hetzelfde niveau. er is een scan gemaakt, krijg pas 20 juli de uit slag. In de tussentijd vraag ik me natuurlijk van alles af. Ook al weet ik dat als er echt iets mis is, ik gebeld ga worden om eerder langs te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat goed met me, dit soort dingen meemaken, laat je beseffen hoe gelukkig je bent en dankbaar en blij te zijn voor de kleine dingen die wel goed gaan.
Dit klinkt natuurlijk erg zweverig, maar zo voel ik het...
Ga je niet van alles in je hoofd halen, daar kun je weer andere klachten van krijgen, bovendien zien diegene die de scan doen, direct dat er een tumor zit en was je als die kwaadaardig is, allang teruggefloten door de arts, de mensen van radiologie mogen niets zeggen,
maar toch, veel sterkte tijdens het wachten en een voorspoedig herstel.
Ja, ik had een vrij grote hersentumor dichtbij spraak en motorieke zone. Ik had mijn hoofd gestoten en daardoor kreeg ik een erge epilepsie aanval, waarbij ik het bewustzijn verloor. Door de klap drukte de tumor tegen mijn hersenen. Ervoor had ik geen klachten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Toen lag ik uiteraard in het ziekenhuis onder zware anti-epilepsie en andere medicatie. Ze hebben de tumor operatief verwijderd. Tussen de klap en de operatie (ongeveer 3 weken) had ik last van evenwichtstoornissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik hoop dat t nu beter met je gaat!