Mijn rechterkuit is heel zwak (is verlamd geweest). Ik Kan niet op mijn tenen/voorvoet staan. Is er een manier waarop ik mijn kuit toch kan trainen?

Mijn rechterkant is volledig verlamd geweest (hersentumor). Ik heb sleep- of dropvoet en kan terug stappen met 1 kruk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Toch echt de kinesist (wat in Nederland een fysiotherapeut is). Die hebben er het meeste verstand van. Die kunnen je ook vertellen wat je kunt verwachten aan herstel. Straks ga je misschien heel enthousiast oefenen, en blijkt dat er schade is die ervoor zorgt dat je met oefenen eigenlijk niet vooruit gaat. Dan kun je je beter richten op een juist hulpmiddel, bijvoorbeeld. Dus eerst advies vragen van de kinesist, eventueel via de revalidatiearts?

Ik lees dat je een bepaalde orthese voor een dropvoet hebt geprobeerd en dat die niet beviel. Er zijn echt héél veel verschillende ortheses voor, van hele simpele spalken die al dan niet in je schoen zitten tot geavanceerde ortheses. Daar moet dus iets in te vinden zijn wat jou bevalt, en waar je goed mee kunt lopen (stappen in jouw geval, wij noemen dat lopen en noemen het rennen waar jullie lopen. Om het makkelijk te maken ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb reeds 3 ortheses geprobeerd waarvan de 'Foot-up' voorlopig de beste oplossing is. Herstel is moeilijk voorspelbaar, om niet te zeggen dat ze dit niet kunnen weten. Kinesisten zeggen: het kan nog verbeteren, maar kan evengoed 'stabiel' blijven. Ik ben nog jong (28j) en wil het nog niet opgeven. De persoon die mij de laatste orthese liet uittesten zei dat ik eerst moest proberen mijn kuit te versterken, maar dit heeft me nog geen enkele kinesist verteld!!! Frustrerend...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, inderdaad lastig. Maar met deze suggestie zou je wel een concrete vraag voor de kinesist hebben, niet? Je zou zelf je kuit kunnen proberen te trainen door te gaan zitten op een hoge stoel of tafel, zodat je benen afhangen, en dan proberen je tenen en voorvoet te heffen. Als je voet daar nog te zwak voor is, zou je een band (bijvoorbeeld grote handdoek, reep van een laken, in elk geval iets dat lang genoeg is) onder je voorvoet door kunnen halen en met beide handen de uiteinden vasthouden. Steeds - met je handen dus - je voet een beetje optrekken en weer loslaten is óók al goed voor je spieren, hoewel je dan nog weinig actief doet. Een stapje verder is dat je met de band je voorvoet een beetje optrekt, en dan de band loslaat en probeert je voet in die stand vast te houden. Kun je fietsen? Er zijn voetclips voor op de trappers, of zelfs voetenbakjes waar een verlamde voet in vast kan worden gehouden. Met één been kun je de trappers al rondkrijgen, en zo kun je met je zwakke been meetrappen zoveel als lukt. Vraag anders eens een fietsenmaker of een revalidatietechnicus om mee te denken over aanpassingen. Als fietsen op een tweewieler niet veilig is voor je, zou je kunnen denken aan een driewieler (misschien maar tijdelijk) of in elk geval kunnen trainen op een hometrainer. Maar ik zou ook echt de kinesist vragen, en doorvragen tot je weet wat je wilt weten, en goede oefeningen krijgt waar je in elk geval zelf mee aan de slag kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het optrekken van mijn voet kan ik een klein beetje en ben van plan dit dagelijks een paar keer 5 a 10 minuten te proberen. Ik heb een fiets met verlaagde instap en aangepaste pedaal, dat lukt een beetje maar is natuurlijk niet veilig genoeg om in het verkeer mee te fietsen. Ik ben nu aan het kijken voor een driewieler. Ik fiets elke dag een half uur op een hometrainer. Ik volg nog dagelijks revalidatie in ziekenhuis en heb niet dagelijks dezelfde kinesist, dus kan ik het nog aan verschillende vragen.

Andere antwoorden (2)

Kan je daarvoor niet het best naar een therapeut gaan, of heb je die route al doorlopen.
Zij hebben specifieke oefeningen hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, daarvoor moet je naar een fysiotherapeut, daar zijn ze voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net een nieuw toestel (Ness L300) geprobeerd om beter te kunnen stappen met mijn dropvoet. Maar ik kreeg pijn in mijn voet doordat mijn kuit te zwak is. Ik heb het gevraagd aan 1 van de kinesisten, maar die wist mij enkel de oefening te tonen om op mijn voorvoet te staan. Daarom mijn vraag hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga nog dagelijks naar de revalidatie in ziekenhuis. Maar ze hebben er nauwelijks tijd om alle patienten behoorlijk te 'behandelen'. Ik denk erover na om naar een privé praktijk te gaan.
De trainbaarheid, en het succes van trainen hangt af van wanneer de verlamming is ontstaan. Zenuwweefsel heeft enig herstellend vermogen maar na een periode van ongeveer een jaar genezen zenuwcellen nog maar nauwelijks. Als er nog voldoende prikkels via de zenuw de spieren in je onderbeen bereiken dan is trainen nog zeker zinvol. Spierweefsel is goed trainbaar. Neem contact op met een fysiotherapeut, ook om te voorkomen dat je voet/ enkela vast gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de zenuwen nog intact zijn. De laatste orthese die ik geprobeerd heb was met elektroden aangebracht op de zenuwen (Ness L300).
Ik had er een goed resultaat mee, maar na 2 weken (nu) kreeg ik veel pijn in mijn voet tijdens stappen. Waarschijnlijk doordat mijn kuit onvoldoende/niet ontwikkeld is. (Ik kan niet afduwen op mijn voorvoet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had duidelijker moeten zijn, met zenuwweefsel bedoelde ik de zenuwen die vanuit de hersenen ontspringen. Als er als gevolg van je behandeling daar schade is ontstaan aan de motorische zenuwen of motorische cortex dan komt daar geen signaal meer vandaan dat de kuitspier doet aanspannen. Afhankelijk van hoe lang dat geleden is, is er kans op herstel. Binnen zekere grenzen kunnen andere hersendelen een deel van de verloren functie overnemen. Ik kan het hier vandaan moeilijk beoordelen, maar ik zou zeker proberen te trainen. Ik mag aannemen dat je fysiotherapie hebt gehad? Een in neurologie gespecialiseerde fysiotherapeut kan er zeker iets zinnigs over zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De operatie was in mei 2009. Het deel van de tumor dat tegen de motorieke zone zat hebben ze verwijderd, waardoor rechterkant volledig verlamd was. Ik heb dagelijks kine en ergo gehad, en nu nog. Ik ben gisteren bij een podoloog geweest. Blijkbaar zijn alle spieren in mijn rechterbeen verkort. (verschil 1 cm) Hij raad aan om een EMG te doen, naar een osteopaat te gaan om mijn spieren te ontspannen en de kinesisten zouden mijn been meer moeten stretchen... dus misschien verbetert het nog. De meeste dokters zeggen dat het herstel gebeurt in het eerste jaar, maar na het eerste jaar heb ik toch nog veel vorderingen gemaakt. Zeker wat mijn arm betreft.