Heb een hernia, stuit en onderbeen, nu 3 maanden, De pijn is meestal wel dragelijk, mbv pijnstillers maar wel groter gebied en meer pijn. Wat nu?

Heb fysio gehad (oefeningen), steeds sterkere pijnstilling en chiropractie (zowel manipuleren als wervel decompressie, moest met oefeningen even stoppen)
Heb gerust, bewogen en rustig aan gedaan.Als het goed ging wel wat gewied, maar geen zwaar tuinwerk bijv.
Ben vandaag met Normast begonnen, een lichaamseigen pijnstiller, die ik 50 dagen moet proberen (zou na 1 -28 dagen helpen, heb er veel vertrouwen in)

Gisteren 3 km gelopen en 7 gefietst (met trapondersteuning, hoogste stand. Vandaag 2 uurtjes licht werk en 2 x op e bike naar ziekenhuis (plm 26 km, hoogste stand)

Pijn in onderbeen erger dan ooit, toevallig MRI vandaag (kans dat er wat te zien is is wel groter hoop ik)
Zodra ik ga liggen verminderd de pijn. Pijn zit in stuit, bil, kuit en voet. Pijn, tinteling, koude voet, doof gevoel.

Pijn is nog wel te verdragen Cijfer kruipt wel omhoog en ook op meer plekken.

Heb geen krachtverlies of moeite/gevoelloosheid bij plassen of ontlasten, dus geen indicatie voor opereren.

Rust werkt averechts is de mening nu en sport ook, (mijn ervaring, zelfs wandelen en zwemmen)

Zijn er nog behandelingen tussen rust en operatie? (fysio en chiropractie?)

Ik word een beetje wanhopig, ben verder hartstikke gezond, maar kan nu al 3 maanden steeds minder, voel me 100.

Toegevoegd na 2 dagen:
t blijkt geen hernia maar een vernauwing van het ruggemergkanaal tgv een cyste te zijn, weet niet wat erger is, dit klinkt ook niet lekker. Maar wel oplosbaar hoop ik..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K
Pieter2011
11 jaar geleden
In het verleden heb ik hele positieve verhalen gehoord over een arts-orthomanipulator (die inmiddels niet meer werkt) in Amstelveen. Meer info over dat beroep vind je hier: http://www.nvomg.nl/
Ook de chiropractor ("kraker") schijnt goede resultaten te leveren! Ik zou dan bij voorkeur wel naar een arts gaan die ook chiropractor is. Ik weet dat er in Nederland een paar van die therapeuten waren die enorm goede resultaten hadden. Zij hadden ook een enorm lange wachttijd. In Alkmaar zat zo iemand. Mijn info dateert van jaren geleden, dus je zult zelf achter de actuele gegevens aan moeten gaan. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een chiropracter loop ik al, met medeweten van huisarts, zoals in de uitleg staat.
De andere link zal ik bekijken, merci voor t meedenken

Het beste antwoord

Als je geen krachtsverlies of andere uitvalsverschijnselen hebt, ga ik er vanuit dat de pijn het grootste probleem is, klopt dat?

Ik weet niet wat voor pijnstillers je gebruikt, en het middel dat je noemt (Normast) ken ik niet. Het is geen geregistreerd middel in Nederland en als ik google op de naam kom ik uitsluitend op allerlei alternatieve sites. Ik zal straks eerst eens kijken of ik er wetenschappelijke data over kan vinden, anders heb ik geen idee wat voor middel het is en of je daar resultaten van kunt verwachten.

Maar in z'n algemeenheid: pijnstilling bij zenuwpijn is een categorie apart. De gewone pijnstillers, van paracetamol en NSAID's tot opiaten, zijn over het algemeen bitter weinig werkzaam op zenuwpijn. Er zijn middelen die hier speciaal voor geregistreerd staan, dan denk je aan middelen als amitriptyline, gabapentine, lyrica, of cymbalta. Stuk voor stuk middelen die oorspronkelijk niet als pijnstillers zijn ontwikkeld, maar die wel veel betere effecten geven bij zenuwpijn dan de reguliere pijnstillers. Als je dit soort middelen nog niet gebruikt of geprobeerd hebt, raad ik je zeker aan om je huisarts er eens naar te vragen.

Een volgende stap zou de pijnpoli kunnen zijn: bij uitblijven van effect op goede medicatie tegen zenuwpijn kan een zenuw met regionale technieken tijdelijk in z'n geheel verdoofd worden. Dit kan niet altijd en niet overal, maar het lijkt me de moeite waard om het door een anesthesioloog te laten beoordelen wanneer pijnmedicatie geen effect sorteert.

Bij de chiropractor zou ik liever wegblijven trouwens, zeker met een hernia. Manipulaties kunnen het probleem verergeren, en onoordeelkundig manipuleren kan bij een hernia zeer ernstige gevolgen hebben. ALS je al het idee hebt dat je baat hebt bij manipuleren, ga dan in elk geval naar een fysiotherapeut die de specialisatieopleiding manuele therapie heeft gevolgd. Die zijn veel beter opgeleid om te kunnen beoordelen wanneer er NIET gemanipuleerd mag worden, terwijl een chiropractor van oorsprong gelooft dat élke kwaal (dus ook orgaanziekten, psychische stoornissen etc.) wordt veroorzaakt door scheefzittende wervels. Niet dat de meeste moderne chiropractors dat nu nog geloven, maar waar genoeg artsen en onderzoekers vinden dat er beter helemaal niet gemanipuleerd kan worden bij een hernia, blijft manipuleren en kraken het enige antwoord dat chiropractors kennen op deze klachten. Dan kun je beter advies vragen van iemand die dit wat objectiever kan beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ,das een uitgebreid antwoord, dank!
Normast is inderdaad omstreden, Het is naar Nederland gehaald door prof. dr. Jan M. Keppel Hesselink, arts-pijnbehandelaar, farmacoloog.
http://www.neuropathie.nu/front/normast-vraag-en-antwoord.html Bij de site van kwakzalvers kom je negatieve verhalen tegen, die lees ik, Maar ook andere, op fora van mensen met chronische pijn, waarbij zowel geen als goed resultaat gemeld wordt. Ook bij mensen die al jaren in het reguliere circuit zitten. Mijn moeder heeft hij echter voor een rolstoel behoed, waar ze 4 jaar geleden op af stevende ivm polyneuropathie. de reguliere zorg had haar niets meer te bieden. Mijn vertrouwen in hem is dus groot genoeg om het dure middel 1 testperiode van 50 dagen te gebruiken. Op hun site staat: als het na 50 dagen geen resultaat heeft, stopt u dan. En ook dat het niet iedereen helpt. Mij komt dat eerlijk over. Dan chiropractor: ben niet over 1 dag ijs gegaan, heb me ingelezen. In Amerika is het reguliere zorg, hier alternatief.
http://chiropractieovertoom.rtrk.nl/
Ook in het april? nummer van tijdschrift voor geneeskunde wordt nu positief over chiropractie gesproken.
Deze praktijk heeft zich juist ook op hernia gespecialiseerd. Ik volg antidecompressietechniek. Door hen ben ik wel al 2 x een dag pijnvrij geweest (heerlijk) Maar t gaat al vanaf dag 1 in een gelijdelijk golvende streep naar beneden, onafhankelijk van wat ik doe of laat. Als het niet verder helpt stop ik. Dit soort pijnen kunnen door Lyme komen (vorig jaar een besmetting gehad, maar ben wel volgens Ilads (itt Nederlandse) richtlijnen geholpen, dus de kans op lyme-syndroom is iets kleiner.
zie ook volgende reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deel 2 Waarom al deze alternatieven? Omdat het bijwerkingen, ook volgens de richtlijnen van de huisarts, van operaties groot kunnen zijn. Andere of zelfs ergere klachten kunnen na een operatie voorkomen. Mijn klachten zijn er niet erg genoeg voor, maar ze zijn wel ergerlijk. Alles wat ik doe levert verergering op, wat me moedeloos maakt. Overigens ga ik wel een verwijzing naar een neuroloog vragen, en ben benieuwd wat er uit de mri van gisteren kwam. Ik hou alle opties open en overleg met mijn huisarts, dus een mix van eigen initiatief en regulier. Wat helpt maakt me niet uit, als het maar helpt. De pijnstilling van Normast werkt anders dan de gewone pijnstilling, pakt de pijn anders aan. Er zijn geen bijwerkingen, zoals die bij de gewone en de door jou genoemde middelen wel zijn. BIj de gewone pijnstillers, zoals brufen zijn er relatief veel maagbloedingen en zelfs 500 doden. Ook niet geheel zonder risico dus.
Het aantal patienten dat nodig is om bij 1 patient resultaat te hebben is bij de gewone pijnstilling 3 tot 5 en bij Normast 2. Deze info heb ik uit een oud artikel van een tijdschrift van natuurgeneeskunde, maandag krijg ik een kopie. De arts is nu ook bezig de kennis te vergroten. Ivm oplichting wordt vaak wantrouwend tegen middelen die van alles beloven aangekeken. terecht denk ik, maar in dit geval kan het wantrouwen te groot zijn: plm 3 miljoen mensen hebben langer dan 6 maanden pijn. ALs er een nieuw middel is, moet dat onderzocht worden, alvorens alleen maar af te wijzen.
Ik ken de arts als een zeer bevlogen man. Mensen uit heel Nederland die utbehandeld zijn, gaan naar hem toe, met een vaak goed resultaat, Overigens geeft hij ook zijn grenzen aan (bij mijn moeder) http://www.benthamscience.com/open/topainj/articles/V005/12TOPAINJ.pdf We zullen t zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cyper: ik ken pijn, en ik begrijp helemaal dat je soms moet/wilt experimenteren als niets anders werkt. En zenuwpijn IS gruwelijk, dat weet ik. Ik zeg ook niet dat dit een verkeerd middel of dat het niet zou kunnen werken, maar ik kan het gewoon niet op waarde schatten zolang ik er geen wetenschappelijke gegevens over gelezen heb. Ik hoop dat het middel bij jou werkt. Op die chiropraxie ben ik nog steeds niet helemaal gerust, omdat manipulaties de structuren rondom de wervels eigenlijk steeds een beetje uitrekken, en daardoor op lange termijn instabiliteit kunnen veroorzaken. Bij een al beknelde zenuw zou ik extra voorzichtig zijn, omdat bekend is dat dit soort behandelingen dan heel verkeerd uit kunnen pakken. De meeste manueel therapeuten en chiropractors zijn dan ook van mening dat ze van en hernia absoluut af moeten blijven. Ik weet alleen natuurlijk niet wat voor behandeling je krijgt en hoe deze behandeling tot stand is gekomen. Een hernia - of in elk geval de zenuwprikkeling ervan - gaat in principe vanzelf over. Het beleid tegenwoordig is dan ook vaker "afwachten", juist omdat een operatie de negatieve effecten kan hebben zoals je zelf al beschrijft. Wat dat betreft hoef je ook niet zozeer op zoek naar genezing: dat doet je lichaam zélf. M.i. moet je op zoek naar pijnstilling, naar een manier om de tijd door te komen totdat de pijn vanzelf vermindert. Er is geen therapie waarmee je van je hernia af kunt komen. Wél kan het versterken van de buik- en rugspieren ervoor zorgen dat er minder druk op de wervels komt te staan en dat je klachten zo minder worden, maar in een acute fase wordt fysiotherapie afgeraden. Het is dan puur een kwestie van afwachten, en pijnstilling is de enige mogelijke behandeling. Daar heb ik al diverse mogelijkheden voor genoemd, hopelijk kun je daar iets mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hartstikke bedankt voor de relativering en voor het benadrukken dat het vanzelf over gaat. Warom ik toch doorzocht is omdat het nu 3 maanden duurt en uitbreid (eerst alleen veel pijn bij draaien in bed inn bil, heup en even s morgens. Nu hele dag pijn in ook kuit en voet, tinteling, kouder, doof. En andere bil nu ook beetje pijn. Dat baart me zorgen, ook omdat ik zzp'er ben... Over chiro zal ik even nadenken: t wordt er nu ook niet beter op en kost wel geld en tijd. Ik denk nog 1 week (2 behandelingen) en dan stoppen. Pijnstilling: hoe meer ik gebruik hoe erger t wordt. Eerst wilde ik niets en was t best uit te houden, nu zit ik op 3 tramadol 50 mg en 1 diclo. Soms nog paracetamol erbij. En nu start met het nog experimentele middel Normast. Je stelt me wel gerust dat ik af moet wachten...Heb wel gelezen dat 90% binnen 6 weken geneest, ik zit bij die andere 10 en daar is niet zo veel over te vinden. De link heb ik bestudeert.
Nogmaals dank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil niet drammen hoor, maar dit is de site waar ik mijn info vandaan heb, ook over andere pijnstillers. ALs je googelt, kom je ook negatieve dingen tegen over neuropathie.nu (mn via bond van kwakzalvers) Ik heb alles onderzocht en heb er wel vertrouwen in, mede ivm uitstekende resultaten door de daar werkzame arts bij mijn moeder inzake neuropathie. Heb arts diverse keren ontmoet, evenals mijn sceptische broer. Ik wil je niet overtuigen hoor, ben juist blij met het meedenken:-)

Andere antwoorden (2)

Voorbeelden hernia behandeling zonder operatie

Ervan uitgaande dat er bij u een hernia geconstateerd is door een therapeut of arts, zijn er verschillende mogelijkheden deze te behandelen zonder een operatie. Afhankelijk van de hernia en het advies van de arts zijn er de volgende behandelingstechnieken mogelijk:

Kinesitherapie, door intensieve oefeningen en behandelingen kan de hernia verdwijnen.
Chiropractie, door middel van diverse druktechnieken, om de beweeglijkheid van de wervelkolom zoveel mogelijk te herstellen. Daardoor gaat de uitstulping minder op de zenuw drukken en neemt de pijn af. Dit heeft geen effect bij ernstige hernia, dan verwijst de chiropractor u door.
Fysiotherapie, begint met een periode van rust en daarna een intensieve behandeling. Bij een acute hernia word fysiotherapie afgeraden. De behandeling kan na 4 tot 6 weken ondersteund worden door zwemmen (rugzwemmen).
PLDD (percutane laser discusdecompressie) een behandeling van een rughernia met behulp van laserlicht. Deze behandeling is erop gericht om met behulp van laserlicht de druk in de tussenwervel te verminderen.
Epidurale infiltratie is een inspuiting tussen de wervels. Hierbij wordt met een lange, fijne naald medicatie toegediend net buiten het ruggenmerg (epiduraal). Deze behandeling is afhankelijk van de staat van de hernia. Tijdens deze ingreep zit de patiënt rechtop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
das een hele rij, waarvan ik al een hoop afwerk. Oefeningen mogen nu niet (kinesi valt dus af)
Tijdens de behandeling bij de chiropractor krijg ik verschillende behandelingen, situatie gaat echter achteruit, net zoals dat bij de fysiotherapeut ging. Wel bieden ze lasertechniek, dat zal de volgende stap wel worden, naast het gebruik van Normast, een enigszins omstreden voedingssupplement, waar ik echter vertrouwen in heb omdat de initiator hiervan in Nederland mijn moeder voor een rolstol behouden heeft. Inspuiting is nog een mogelijkheid, wat ik overweeg als de rest niet helpt. Overigens heb ik gisteren een MRI gehad, naar aanleiding daarvan volgt nog wel een gesprek. En ik ga vragen of spierpontspanners zinvol zijn, omdat mijn rechter kuitspier aldoor zo opspeelt dat ie daar een zenuw af knelt (mijn theorie, niet bewezen) naast de gewone zenuwpijn die via beenzenuw en hersenen loopt. Ik blijf hoop houden, al wordt t wel lastiger. Bedankt voor t meedenken.
Probeer zoveel mogelijk gewoon te blijven bewegen en door te gaan met uw dagelijkse activiteiten. Maar vermijd houdingen en bewegingen die hevige pijn veroorzaken of de rug belasten.

Kies de minst pijnlijke houding als u gaat liggen, bijvoorbeeld op uw rug met een paar kussens onder uw knieën, of op uw zij met half opgetrokken benen. Wanneer u van houding verandert, let er dan op dat u uw boven- en onderlichaam in één keer draait.

Om uit bed te komen, gaat u eerst op uw zij liggen. Steek uw benen over de rand van het bed en druk uzelf met beide armen zijdelings omhoog. Als u gaat liggen maakt u dezelfde beweging in omgekeerde volgorde.

Als liggen de minst pijnlijke houding is, kunt u voor korte tijd bedrust nemen. Maar probeer er wel af en toe uit te komen. Dagenlang alsmaar in bed liggen is niet zinvol. Door bedrust verzwakken uw spieren en dat vertraagt het herstel.

Probeer daarom, zodra bewegen geen heftige pijn meer veroorzaakt, weer in beweging te komen en uw activiteiten geleidelijk op te pakken. Als u dit niet goed lukt, kan een fysiotherapeut u hierbij begeleiden.

Medicijnen

Als u pijnstillers gebruikt, kunt u die het beste op vaste tijden innemen, ook al heeft u op dat moment even geen pijn. Probeer dit eerst gedurende een paar dagen. Als dit al enige tijd heeft geholpen, kijk dan of u geleidelijk aan weer zonder pijnstillers kunt. Gebruik bij voorkeur paracetamol (4 maal per dag 1000mg). Als dat niet helpt, zijn er andere middelen, zoals ibuprofen (3 maal per dag 400-600mg), diclofenac (3 maal per dag 50 mg) of naproxen (2 maal per dag 500mg). Deze laatste drie pijnstillers, zogenaamde nsaid’s, kunnen maagklachten geven. Mensen die een verhoogde kans hebben op maagklachten, krijgen er daarom een middel bij dat de maag beschermt. nsaid’s kunnen de werking van andere medicijnen beïnvloeden. Mensen met hart-, vaat- en nierproblemen en mensen boven de 70 jaar moeten extra voorzichtig zijn met het gebruik van nsaid’s.